تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: واكنش نتانياهو به درخواست رهبر معظم انقلاب براي «ادامه مبارزه» پس از مذاكرات
یکشنبه، 21 تیر 1394 - 10:56     کد خبر: 26594

فرهنگيان نيوز - تدبير:

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، با اشاره به سخنراني تازه رهبر جمهوري اسلامي ايران كه در آن خواستار آمادگي نيروهاي هوادار خود براي مبارزه عليه آمريكا، پس از مذاكرات هسته‌اي، شده، گفت كه اسرائيل چنين امري را نمي‌پذيرد.

به گزارش راديو اسرائيل، نتانياهو يكشنبه ۲۱ تير در نشست دولت خود در بيت‌المقدس گفت، «در حالي كه رهبر ايران از لزوم تداوم مبارزه با آمريكا، حتي پس از دستيابي به توافق اتمي با ايران، سخن مي‌گويد، مذاكره‌كنندگان در وين به عقب‌نشيني به سود ايران ادامه مي‌دهند».

نخست وزير اسرائيل تكرار كرده و افزود «يك توافق بد در وين در حال تنظيم است كه راه دستيابي ايران به بمب‌هاي اتمي بسياري را هموار، و صلح جهاني را تهديد مي‌كند».

نتانياهو به راهپيمايي «روز قدس» در ايران نيز كه جمعه ۱۹ تير در آخرين روز آدينه ماه رمضان برگزار شد، اشاره كرد و گفت «در رژه‌هاي تنفر در ايران پرچم‌هاي اسرائيل و آمريكا را مي‌سوزانند اما مذاكره‌كنندگان در وين امتياز دادن به ايران را دنبال مي‌كنند».

به گزارش هاآرتص، نخست وزير اسرائيل گفت «ايران نيات خود را براي تعرض‌هاي جنايت‌بار عليه همان‌ها كه با آنها در حال مذاكره است، پنهان نمي‌كند و قدرت‌ها دارند به ديكته ايراني تن در مي‌دهند اما ما (اسرائيل) زير بار نمي‌رويم».

به ادعاي نتانياهو، توافقي كه ممكن است خبر حصول آن بزودي اعلام شود، مانند توافق سال ۱۹۹۴ با كره شمالي است».

كره شمالي مدتي پس از آن توافق، بمب هسته‌اي خود را پنهاني آزمايش كرد.

نتانياهو در نشست روز يكشنبه دولت خود فيلمي خبري از بيل كلينتون، رئيس جمهوري اسبق آمريكا را نيز براي وزيرانش نشان داد؛ در اين فيلم آقاي كلينتون از توافق دو دهه پيش با كره شمالي تقدير مي‌كرد.

نتانياهو مي‌خواست با اين ويدئوي خبري قديمي، باراك اوباما رئيس جمهوري دموكرات كنوني آمريكا را با بيل كلينتون رئيس جمهوري وقت دموكرات آمريكا مقايسه كند.

دولتمردان اسرائيل همواره بر اين اصرار دارند كه دولت‌هاي دموكرات در آمريكا «درك درستي» از حقايق منطقه و جهان ندارند.

اشتاينيتز: ايران توانسته همه طرف‌ها را فريب دهد

همچنين به گزارش راديو اسرائيل، يووال اشتاينيتز، وزير انرژي اين كشور كه مسئول «پرونده ايران» نيز هست، يكشنبه ۲۱ تير مدعي شد كه «ايران در مذاكرات وين توانسته همه طرف‌ها را فريب دهد».

اشتاينيتز گفت فريب بزرگ ايران است كه در حالي كه به حمايت از تروريسم ادامه مي‌دهد، در مذاكرات هسته‌اي نيز مشاركت دارد.

اين وزير اسرائيلي اين را نيز گفت كه فشارهاي اسرائيل موجب تغيير برخي از بندهاي توافق در حال تنظيم با ايران شده‌است هرچند كه اسرائيل خود در مذاكرات حضور ندارد.

تساخي هانگبي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اسرائيل پنجشنبه گفته بود، باراك اوباما براي رسيدن به توافق با ايران به شدت مشتاق است و حتي آمريكا دارد قطعنامه‌هاي شوراي امنيت را به سود ايران زيرپا مي‌گذارد.

وندي شرمن مذاكره‌كننده ارشد آمريكايي پنجشنبه گذشته در يك تماس تلفني، يوسي كهن مشاور امنيت ملي اسرائيل را در جريان مذاكرات در وين قرار داده بود.

پيش از آن گفته شده بود كه اسرائيل به مدت چند روز از «به‌روز» شدن در مورد جزئيات گفت‌وگوهاي اتمي كنار گذاشته شده بود.

اسرائيل با ناخشنودي عميق از توافق موقتي ژنو و تفاهم لوزان و «اشتباه تاريخي» ناميدن آنها، خواهان «پياده شدن پيچ و مهره برنامه هسته‌اي ايران» بود اما به گفته بسياري از ناظران، اين درخواست‌ها، روابط اسرائيل با آمريكا را نيز بشدت تيره كرده‌است.

باراك اوباما ماه‌ها است كه از ملاقات و حتي گفت‌وگوي تلفني با بنيامين نتانياهو خودداري كرده‌است.

دولت‌مردان اسرائيل به تازگي با صراحت آمريكا را به ضعف در برابر ايران متهم مي‌كنند و چشم «اميد» خود را به اقدام قاطع كنگرهٔ زير سلطه جمهوري‌خواهان، در ارتباط با هرنوع توافق با ايران دوخته‌اند.

اين دوره از گفت‌وگوهاي اتمي ايران با پنج عضو دائم شوراي امنيت و آلمان در سطح وزيران خارجه كشورها، وارد سومين هفته شده و چند بار ضرب‌الاجل‌هاي تعيين شده براي پايان آن پشت سر گذاشته شده‌است اما هنوز چشم‌اندازي براي دستيابي به توافق هسته‌اي در افق ديده نمي‌شود.

از روز يكشنبه ۲۱ تير به عنوان يكي ديگر از حساس‌ترين روزها در تاريخ طولاني ۱۲ ساله مذاكرات ايران و قدرت‌هاي جهاني نام برده مي‌شود.

 


برگشت به تلکس خبرها