تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: چرا «فرهنگيان» به طرح مصوب رتبه بندي «معلمان» خوش بين نيستند!؟
پنجشنبه، 6 فروردین 1394 - 08:38     کد خبر: 25467

فرهنگيان نيوز - تدبير:

طرح رتبه بندي معلمان يكي از مهمترين اخبار جامعه فرهنگيان و آموزش وپرورش در سال ۹۳ بود. ۲۰ فروردين ۹۳ بود كه نمايندگان مجلس در جريان بررسي طرح رتبه بندي با ۹۹ رأي موافق، ۶۱ رأي مخالف و ۲۱ رأي ممتنع از مجموع ۱۹۸ نماينده حاضر در صحن علني با اين طرح مخالفت كردند.
مجله خبري فرهنگيان – رتبه بندي معلمان پس از كش‌وقوس‌ فراوان در واپسين روزهاي سال ۹۳ توسط هيئت دولت تصويب شد كه بر اين اساس امتياز حق شغل فرهنكيان از ۱۵ تا ۵۰ درصد افزايش مي‌يابد اما اين طرح از سوي فرهنگيان با ابهامات و اما و اگرهاي بسياري مواجه شده است.

طرح رتبه بندي معلمان يكي از مهمترين اخبار جامعه فرهنگيان و آموزش وپرورش در سال ۹۳ بود. ۲۰ فروردين ۹۳ بود كه نمايندگان مجلس در جريان بررسي طرح رتبه بندي با ۹۹ رأي موافق، ۶۱ رأي مخالف و ۲۱ رأي ممتنع از مجموع ۱۹۸ نماينده حاضر در صحن علني با اين طرح مخالفت كردند.

محمدرضا خباز معاون تقنيني معاون امور پارلماني رئيس جمهور در جريان بررسي طرح رتبه بندي معلمان در مجلس شوراي اسلامي ضمن مخالفت با طرح مذكور گفت:‌ طرح نظام رتبه بندي معلمان مغاير اصول ۶۰،‌ ۷۴ و ۷۵ قانون اساسي است ضمن اينكه با سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي و قانون برنامه پنجم توسعه نيز مغايرت دارد.

در حقيقت رتبه بندي معلمان به دليل تعريف نشدن منابع مالي لازم براي اجرا از سوي مجلس راي نياورد و پس از رد اين طرح در مجلس بود كه دولت قول داد تا قبل از پايان سال ۹۳ طرح رتبه بندي معلمان را تهيه و براي تصويب به مجلس ارائه كند.

در ماه‌هاي پاياني سال ۹۳ بود كه فرهنگيان در اعتراض به وضعيت معيشتي و تأخير در پرداخت مطالباتشان، اقدام به اعتراضاتي كردند و با تجمع در مقابل مجلس خواستار بهبود وضعيت معيشتي خود و بازگرداندن معلم به جايگاه واقعي در جامعه شدند.

در جريان انتقادات معلمان درخصوص وضعيت معيشتي، مسئولان آموزش و پرورش از تلاش براي نهايي كردن طرح رتبه بندي معلمان و تصويب آن تا پايان سال ۹۳ با هدف ارتقاي جايگاه معلمان و بهبود وضعيت معيشتي خبر دادند.

سيد محمد بطحايي معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اينكه آنچه كه هم اكنون درخصوص رتبه بندي معلمان تصويب شده كلياتي است در خصوص اينكه معلمان در ۴ گروه رتبه‌بندي شوند،‌گفت: معلمي كه با كسب تجربه، تلاش، مدرك تحصيلي و گذراندن دوره‌هاي آموزشي مختلف توانسته بخشي از امتيازات را كسب كند از فوق‌العاده شغل بيشتري نسبت به آنچه در قانون آمده بهره‌مند مي‌شود. در حقيقت روح حاكم بر طرح رتبه‌بندي معلمان افزايش كيفيت كار آنهاست و اينكه معلمان در حوزه‌هاي پژوهشي و علمي تلاش بيشتري كرده و در يك كلام معلم‌تر شوند.

وي ادامه داد: تاكيد مي‌كنم كه با اجراي طرح رتبه‌بندي معلمان، امتيازات قانون مديريت خدمات كشوري از بين نمي‌رود. اما در خصوص رتبه‌بندي‌ها و اينكه كدام افراد و با چه مداركي را شامل مي‌شود به تصويب آئين‌نامه و ضوابط مربوطه در هيئت وزيران نياز داريم.

معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اينكه افزايش حقوق ناشي از اجراي طرح رتبه‌بندي معلمان ۱۰۰ يا ۱۵۰ هزار توماني كه اعلام مي‌شود، نيست، عنوان كرد: فردي كه موفق به كسب رتبه يك شود كه شرايط آن نيز بسيار ساده است ۷۰ درصد فوق‌العاده شغل آن افزايش مي‌يابد.البته معلمان درخواست دارند كه حقوق آنها همانند كاركنان ساير وزارتخانه‌ها شود و در قانون خدمات كشوري شرايط و ضوابطي وجود دارد كه كاركنان آموزش و پرورش مي‌توانند مانند كاركنان ساير وزارتخانه‌ها از آن استفاده كنند اما تفاوت ميان كاركنان آموزش‌وپرورش با كاركنان دولت به دليل اين است كه كارمندان ساير نهادها به دليل برخي قوانين خاص از امتيازاتي بهره‌مند مي‌شوند كه منجر به افزايش دريافتي آنها مي‌شود در حقيقت در دستگاه‌هايي كه منابع آنها اجازه مي‌دهد خدمات رفاهي بيشتري ارائه مي‌شود و كمك هزينه رفاهي بيشتري به كاركنان خود ارائه مي‌كنند.

معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش گفت:‌تفاوت ميان كاركنان آموزش و پرورش با ساير كاركنان دولت در ميزان امتيازات رفاهي است و آموزش‌وپرورش به دليل كمبود بودجه نمي‌تواند امتيازات رفاهي را ارائه دهد.

سرانجام در آخرين روزهاي سال ۹۳ يعني ۲۸ اسفند ماه بود كه هيئت دولت با طرح رتبه بندي معلمان موافقت كرد. براساس اين مصوبه، مشمولان طرح طبقه‌بندي معلمان شامل آموزگاران، دبيران، هنرآموزان، مربيان امور تربيتي، مشاوران، مراقبان سلامت، مديران و معاونان مدارس و مجتمع‌هاي آموزشي و تربيتي براساس ضوابطي كه به تصويب هيئت وزيران مي‌رسد، رتبه‌بندي حرفه‌اي مي‌شوند.مشمولاني كه براساس ضوابط مصوب در يكي از رتبه‌ها قرار مي‌گيرند، به ترتيب از ۱۵، ۲۵، ۳۵ و ۵۰ درصد افزايش امتياز حق شغل از مهرماه سال ۱۳۹۴ برخوردار خواهند شد.

اما فرهنگيان چندان به طرح رتبه بندي معلمان خوش بين نيستند و نظرات مختلفي در اين زمينه دارند كه در ذيل به بخشي از نظرات آنها اشاره شده است:

مدرك بنده ليسانس مهندسي كامپيوتر است و حق شغلم ۴۲۰ هزار تومان است كه طبق رتبه بندي ۶۳ هزار تومان به حق شغلم اضافه مي‌شود. در واقع اين مبلغ سود معوقات ما هم نمي‌شود. آقاي وزير، معاون وزير ، نماينده مجلس پس اين افزايش ۱۵۰، ۳۰۰، ۴۵۰، .. هزار توماني كه تا قبل از اين مصاحبه مي‌كرديد و مي‌گفتيد، چه شد؟

استاد معلم ۳۰۰ تومان حقوق (هيچ معلمي به اين مقام نميرسه)، دانشيار معلم ۲۰۰ هزار تومان ( بازم كسي بهش نميرسه) ، استاديار معلم ۱۴۵ هزار و مربي معلم ۸۵ هزار تومان حقوقشون اضافه ميشه. ۵۰ درصد پولش ميشه ۴۸ هزار تومان و ۸۰۰ امتياز در حال حاضر ۹۶ هزار تومان مي‌شود.

هر كس شرايط رتبه ۱ را داشته باشد و انتظارات را ايجاد كند ۷۲ هزار تومان به حقوقش زياد مي شود و البته بابت اين افزايش ۷۲ هزار توماني مقدار زيادي از حقوقشان ماليات كسر خواهد شد. يعني وضعيت نسبت به گذشته تغييري نخواهد كرد.

برپايه اين گزارش البته هنوز جزئيات طرح رتبه بندي معلمان كه در هيئت دولت مصوب شد منتشر نشده است و مشخص نيست كه طرح قبلي تا چه اندازه تغيير يافته است آيا فرهنگيان بازهم در چهار گروه استاد معلم، دانشيار معلم،‌استاديار معلم و مربي معلم تقسيم بندي مي شوند يا اين تقسيم بندي‌ها دستخوش تغيير و تحولات شده است؟

نارضايتي فرهنگيان از طرح رتبه بندي معلمان را با حميدرضا كفاش معاون وزير آموزش و پرورش در جريان گذاشتيم كه وي در پاسخ به اين سوال تسنيم عنوان كرد: بنده در جريان آخرين تغييرات لايحه رتبه‌بندي نيستم ولي طرحي كه در گذشته مطرح بود معلمان را در ۴ رتبه تقسيم‌بندي مي‌كرد و در داخل اين مجموعه معلمان طبق مقالات، تأليفات و سوابق و سنوات خدمت خود از امتيازاتي بهره‌مند مي‌شدند.

معاون وزير آموزش و پرورش ادامه داد: آن‌چه كه معلمان و فرهنگيان در رابطه با طرح رتبه‌بندي اعلام مي‌كنند بخشي از اين طرح است، به عنوان مثال معلمان اعلام مي‌كنند كه چرا حقوق ساير كاركنان دولت بدون آن‌كه از آن‌ها كتاب و تأليفات خاصي بخواهند افزايش يافته است. اين نشان مي‌دهد كه طرح رتبه‌بندي به خوبي براي فرهنگيان تشريح نشده است.

كفاش تصريح كرد: رتبه‌بندي معلمان دو بخش دارد در بخش نخست معلمان از وضع موجود يك سطح بالاتر مي‌آيند مانند آنچه كه در آموزش عالي اتفاق افتاد. اساتيد دانشگاه در گذشته از قانون هماهنگ پرداخت تبعيت مي‌كردند كه بعداً از اين قانون جدا شدند و ﺳﻂﺢ پرداختي به آن‌ها جهش قابل ملاحظه‌اي يافت و پس از آن در داخل رتبه‌بندي‌هاي خود نيز ارتقا مي‌يافتند. در طرح رتبه‌بندي اگر كف حقوق معلمان به عنوان مثال A باشد وقتي رتبه‌بندي اجرا مي‌شود اين كف حقوق از A به B رشد مي‌يابد ﻛﻪ ارتباطي به تأليفات، مقالات و سنوات خدمت ندارد‌ اما در بخش دوم براي تقسيم‌بندي معلمان در ۴ رتبه تعيين‌ شده بايد بر اساس مقالات، پژوهش‌ها و سنوات خدمت امتيازاتي را كسب كنند.

معاون وزير آموزش و پرورش بيان كرد: هم اكنون معلمان تصور مي‌كنند اگر قرار است حقوقشان اضافه شود از آن‌ها مقاله و تأليفات خاصي مي‌خواهند اما اين موارد براي ارتقا يافتن از يك رتبه به رتبه ديگر مد نظر است. البته اين موارد نيز قابل بحث است و امكان تغيير در نوشتن آئين‌نامه‌ها وجود دارد. به عنوان مثال مي‌توان در طرح جديد شرايط خاصي را براي دوره‌هاي ضمن خدمت در نظر گرفت. اما بحث تأليف، تدريس و تحقيق جزو كار معلمان است و معلمي كه تحقيق و مطالعه كم‌تري داشته باشد امتياز كم‌تري مي‌گيرد.

به گزارش تسنيم بايد ديد در طرح رتبه بندي كه توسط دولت به تصويب رسيده است براي ارتقاي جايگاه معلمان چه تدابيري انديشيده شده است؛ آيا اجراي اين طرح و دسته بندي معلمان در رتبه‌‌هاي تعيين شده منجر به بهبود وضعيت معيشتي آنها مي‌شود اگر چه فلسفه اصلي رتبه بندي معلمان افزايش كيفيت كار آنها و به تعبير معاون وزير آموزش و پرورش در يك كلام معلم‌تر شدن آنهاست.
مرجع/شبكه خبري زمان

منبع : مجله خبري فرهنگيان


برگشت به تلکس خبرها