تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: حاشيه و متن اعتراض هزاران معلم در سراسر كشور/ گزارش تصويري
یکشنبه، 10 اسفند 1393 - 17:47     کد خبر: 25155

فرهنگيان نيوز - تدبير:
 
 
« به دليل حضور معلمان در تجمعات سراسري امروز برخي مدارس در شهرهاي محل تجمع به حالت نيمه تعطيل درآمدند و مديران مدارس و كادر اداري وظيفه اداره مدرسه را به عهده گرفتند.»
تجمع اعتراضي معلمان در نقاط مختلف كشور ظهر امروز در حالي خاتمه يافت كه تجمع معلمان در تهران از ساعت 14 به طور رسمي آغاز شد. خبرنگار ايلنا حاضر در تجمع امروز از حضور دو هزار معلم در مقابل ساختمان مجلس خبر مي‌دهد.

به گزارش ايلنا، به دليل حضور معلمان در تجمعات سراسري امروز برخي مدارس در شهرهاي محل تجمع به حالت نيمه تعطيل درآمدند و مديران مدارس و كادر اداري وظيفه اداره مدرسه را به عهده گرفتند.

تجمع معلمان در تهران در ساعت 15 و 40 دقيقه با همخواني قطعنامه پاياني خاتمه يافت. 

 تجمع صنفي معلمان امروز همچنين در بسياري از مراكز استان‌ها و بعضي شهرها به صورت هماهنگ برگزار شد. ايلنا صبح امروز تصاويري از تجمع معلمان در استان‌هاي خراسان رضوي، لرستان، هرمزگان كردستان، خوزستان، فارس و قزوين منتشر كرده بود.

هرچند اعتراض صنفي امروز معلمان از سوي آنان «تجمع سكوت» نام گرفته و گزارشي از شعار دادن به ايلنا نرسيده است، اما خبرنگاران ايلنا گزارشاتي از برخي اعتراضات به «تجمع سكوت» دريافت كرده‌اند.

با وجود تجمع توام با سكوت معلمان، در تجمع امروز معلمان پارچه‌نوشته‌هايي را حمل مي‌كردند. در تعدادي از اين پلاكاردها به سخنان مقام رهبري در ستايش معلمان اشاره شده بود. همچنين در ساير پارچه نوشته‌هاي شعارهايي مانند «همه جامعه به معلمان مديون‌اند»، «سكوتم از رضايت نيست»، «ما از فرق مي ناليم، نه از فقر» ،«معلم فرهنگ ساز جامعه را دريابيد»، «معلم بيدار است، از تبعيض بيزار است»، «بر روي تخته‌هاي خود بنويسيد يك با يك برابر نيست»، «معلمان خواستار تاثيرگذاري تشكل‌هاي صنفي بر تصميمات آموزش و پرورش هستند» و...  به چشم مي‌خورد.

خبرنگاران ايلنا همچنين از حضور مشهود ماموران امنيتي در اين تجمعات خبر داده‌اند اما گزارشي از وقوع درگيري يا بازداشت معترضين در دست نيست. 

در اين تجمعات حضور معلمان بازنشسته نيز به چشم مي‌خورد كه در حمايت از معلمان شاغل به جمع اعتراضي آنان پيوسته بودند. اما در پايان تجمع معلمان در تهران، يكي از بازنشستگان به كم بودن مستمري فرهنگيان اعتراض كرد. 

در خاتمه گردهمايي اعتراضي معلمان در تهران شعارهايي در حمايت از معلمان زنداني سر داده شد.

قزوين

كنش‌گران صنفي جامعه معلمان در قزوين به ايلنا گفته‌اند كه حدود 400 معلم در تجمع اعتراضي مقابل اداره آموزش و پرورش اين استان حضور يافتند. در قزوين علاوه بر معلمان تعدادي از فرهنگيان بازنشسته و دانش‌آموزان مدارس نيز به جمع معلمان‌شان پيوسه بودند. 

مريوان

به گفته منابع خبري ايلنا در شهر مريوان صبح امروز نزديك به 1300 نفر از جامعه 2500 نفري معلمان مدارس اين شهر در اعتراض به تبعيضي كه از نظر آنها در نحوه افزايش دستمزد سال 94 وجود دارد در محوطه اداره آموزش و پرورش اين شهر تجمع سكوت برپا كردند.

براساس اطلاعاتي كه معلمان معترض در اختيار ايلنا گذاشته‌اند، اين اجتماع اعتراضي كه حوالي ميدان جهاد مريوان برپا شده بود باعث تعطيلي زودهنگام بيشتر مدارس نوبت صبح شد اما در فعاليت مدارس نوبت بعد از ظهر هيچ تاثيري نگذاشته است.

به گفته معلماني كه خود در اين گردهمايي صنفي حضور داشتند؛ اين اجتماع صنفي از حوالي ساعت 9 صبح كه زنگ اول مدارس نوبت صبح مريوان خاتمه يافت؛ آغاز شد و تا تا نزديكي‌هاي ساعت 12 و 30 دقيقه ادامه يافت.

افراد حاضر در اين اقدام اعتراضي تاكيد دارند: پس از آنكه معلمان معترض طبق فراخوان كانون صنفي معلمان در مقابل اداره آموزش و پرورش اين شهر تجمع كردند، برخي از معلمان به نمايندگي از سايرين از طريق  بلندگويي كه در داخل محوطه آموزش و پروش مريوان نصب شده بود ايراد سخراني كردند كه سخنان آنان با تشويق شنوندگان مواجه شد.

 در خاتمه اين گردهمايي صنفي بيانيه كوتا‌هي نيز خوانده شد كه در آن مطالباتي همچون آزادي معلمان زنداني، لغو احكام قضايي صادر شده عليه فعلان صنفي، توقف خصوصي سازي مدارس، محفوظ ماندن فرصت استفاده از تحصيل رايگان به عنوان يك حق شهروندي، اجراي عاري از تبعيض بند 5 ماده 68 قانون خدمات كشوري، انتخاب مشاوران وزير آموزش و پروش از ميان معلمان مقاطع سه گانه، تصويب و اجراي طرح رتبه نبدي معلمان، صيانت حقوقي و قضايي از شخصيت معلم،  اجراي بيمه‌هاي درماني براي فرهنگيان، نظارت فرهنگيان بر عملكرد صندوق ذخيره فرهنگيان، اجراي بازنشستگي پيش از موعد براي معلمان، رفع قوانين تبعيض آميزي كه عليه معلمان زن و مرد جود دارد به عنوان خواسته صنفي آنان طرح شده است.

همخواني قطعنامه معلمان در مقابل مجلس

گردهمايي اعتراضي حدود دو هزار معلم تهراني كه ساعتي پيش در مقابل ساختمان مجلس برپا شده بود، در ساعت 15 و 40 دقيقه پس از خواندن قطعنامه پاياني خاتمه يافت.

 در قطع نامه پاياني اين گردهمايي صنفي آمده است: «ما معلمان امروز در مقابل خانه ملت گرد آمديم تا قوي ترين هشدارها را پيرامون مسائل حادي كه آموزش و پرورش كشور را زمينگير كرده است اعلام نماييم . باشد كه نمايندگان مجلس فارغ از جناح بندي هاي سياسي پيش از آنكه بيش از اين دير شود راهي را كه دولت يازدهم درجهت بهسازي اوضاع كشور نسبت به دولت قبل در پيش گرفته طي كنند  و همراه با دولت مانع از ادامه روند نادرست كنوني در آموزش و پرورش گردند».

در ادامه اين قطعنامه آمده است: «معلمان خواهان محو تمركز گرايي شديد حاكم بر آموزش و پرورش و دخالت دادن موثر و سازمان يافته بدنه آموزشي كشور در تصميم گيريها و برنامه ريزي ها هستند؛ افزايش 22 درصدي بودجه آموزش و پرورش در لايحه بودجه 94 كسري بودجه 5 هزار ميلياردي اين وزارت خانه را برطرف نمي كند؛ معلمان مي گويند در صورت تصويب اين ميزان افزايش سال آينده اوضاع مالي اين وزارتخانه به مراتب بدتر از سال جاري خواهد بود و آنها با حقوق پايين تر از خط فقر بازهم براي حق التدريس اندك خود بايد ماهها منتظر بمانند تا اين دستمزد ناچيز را به صورت قطره چكاني دريافت كنند».

همچنين در بخشهايي از اين قطعنامه آمده است: اضافه شدن رديفهايي مانند حق مسكن ، اياب و ذهاب هزينه غذا و غيره در حكمهاي حقوقي معلمان مانند احكام ساير كاركنان دولت امري ضروري و حقي طبيعي است نا كارآمدي شديد انواع بيمه معلمان به ويژه بيمه تكميلي از ديگر دغدغه هاي اصلي جامعه فرهنگيان كشور است.

موضوع افزايش 30 درصدي دستمزد و فوق‌العاده شغل معلمان و تاكيد بر جدا بودن آن از تاثيرات تورمي بر رشد دستمزدها نيز از ديگر خواسته‌هاي صنفي بود كه در بيانه معلمان تهراني به آن اشاره شده بود .

در پايان اين قطعنامه با اشاره به بازداشت يا زنداني بودن تعدادي از معلمان و فرهنگيان در كشور از مسئولين خواسته شده نسبت به آزادي هر چه سريعتر آنها اقدامات لازم صورت گيرد.

در همين بيانيه همچنين با اشاره به نام دو نفر از معلماني كه دست كم 5 سال گذشته را بدون مرخصي در زندان به سربرده‌اند؛ آمده است: معلمان خواستار آزادي بي قيد وشرط اين افراد و لغو كليه احكامي كه توسط هيات‌هاي تخلفات اداري براي فعالان صنفي فرهنگي صادره شده است هستند.

 
 

 

 

 

 

 

 

 
 

برگشت به تلکس خبرها