تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: تندروها مي‌خواهند نهادهاي تصميم‌گيري را تحت‌تاثير قرار دهند/ بسياري توقعات خارج از اراده دولت است
شنبه، 18 بهمن 1393 - 00:24     کد خبر: 24807

فرهنگيان نيوز - تدبير:

تندروها مي‌خواهند نهادهاي تصميم‌گيري را تحت‌تاثير قرار دهند/ بسياري توقعات خارج از اراده دولت است

رقيب در موضع ضعف قرار دارد و سعي مي‌كند با طرح مسائلي خارج از موضوع رقابت‌هاي سياسي، نهادهاي ملي تصميم‌گيري نظام را تحت تاثير قرار دهد و حساس كند، چون مي‌داند از طريق رقابت در چارچوب اصولي نمي‌توانند موفق باشد؛ اين موضوع را وزير آموزش و پرورش دولت اصلاحات در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايلنا مطرح مي‌كند.
كساني كه تحمل رقيب را ندارند٬ مسيري غير از آن را دنبال مي‌كنند و با انگ زدن‌٬ فضاي محدودي براي مشاركت ايجاد مي‌كنند٬ بنابراين تصميم‌گيران ملي نبايد تحت تاثير اين مسائل قرار گيرند.

مرتضي حاجي در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايلنا به اين نكته اشاره مي‌كند كه حل و فصل مناسب مسئله هسته‌اي در فضاي داخلي به ويژه اقتصادي بر وضعيت معيشتي مردم تاثير فراوان دارد و با به نتيجه رسيدن مذاكرات٬ چرخ زندگي مردم به عنوان يك خواسته اصلي بهتر مي‌چرخد.

عضو كابينه دولت اصلاحات درباره اتفاقا اخير مجلس شواري اسلامي مي‌گويد: طبق قانون اساسي و داخلي مجلس٬ حق اظهار نظر جزء وظايف نمايندگي است، اين وظيفه و مسئوليت ايجاب مي‌كند نمايندگان مردم در دوره مسئوليت‌شان به بهترين شكل از اختيارات قانوني خود استفاده كنند.

وزير آموزش و پرورش دولت خاتمي، اصلاح طلبان را شيفتگان كشور، نظام و انقلاب مي‌داند و تصريح مي‌كند: موقعيت كنوني ايجاب مي‌كند آنها با تمام توان و تلاش خود  و در راستاي تاكيدات مقام معظم رهبري در جهت افزايش مشاركت حداكثري به صحنه انتخابات ورود داشته باشند.

مشروح گفت‌وگو مرتضي حاجي با خبرنگار ايلنا را با هم مي‌خوانيم:

نظر شما درباره روندهاي كنوني رسانه‌اي و مطبوعاتي در كشور٬ با توجه به وعده‌هاي انتخاباتي رئيس جمهورچيست؟ آيا مي‌توان اين گونه تحليل كرد كه فضاي ايجاد شده توسط دولت، به وسيله نهادهاي ديگر محدود مي‌شود؟

نهاد مسئول فضاي مطبوعاتي كشور٬ دولت و وزارت ارشاد است كه بايد به خواسته‌هاي اين حوزه جهت و سمت دهد. دولت و دولتمردان بايد گردش آزاد اطلاعات را در كشور مديريت و جريان اصلي آن را عهده دار باشند. مطبوعات به عنوان ركن توسعه٬ نقش اصلي را در مشاركت، تصميم‌سازي،تصميم‌گيري و نقد عملكرد‌ها در كشور دارند.

در اين بين بايد قبول كنيم تمام رسانه‌ها در فضاي كنوني كشور مي‌بايست ملاحظات ملي و فرهنگي را مد نظر داشته باشند تا بتوانند در اين مسير به بهترين نحو رسالت مطبوعاتي‌شان را ايفا كنند.

امروز و در اين شرايط٬ كشور و دولت مسير دشواري در پيش دارد تا بتواند همه عوامل توسعه را فراهم كند و از اين جهت و به همين دليل٬ دولت و دولتمردان كمتر توانسته‌اند به سمت تحقق وعده‌هاي انتخاباتي حركت كنند و در مقابل٬ مردم نيز بعد از هشت سال٬ انتظار و توقعاتي دارند؛ آنها مي‌خواهند فضا تغييراتي محسوس كند و فشار‌ها كاهش يابد؛ بنابراين در اوضاع كنوني وعده‌هاي انتخاباتي به صورت كامل محقق نشده‌اند.

گاهي بايد بپذيريم خواسته، مطالبات، انتظار و توقع عموم مردم از دولت بسيار بالااست٬ زيرا بسياري از آنها خارج از توان و اراده دولت است.

به نظرمي رسيد دولت تمركزي كمتري به مسائل داخلي نسبت به سياست خارجي دارد٬ در اين شرايط وضعيت احزاب و تشكل‌ها سياسي و مدني را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

درباره احزاب و تشكل‌ها و عملكرد دولت در اين حوزه بايد بگويم انتقادهاي نسبت به وزارت كشور وارد است و وضعيت اين نهاد‌ها در مقايسه با گذشته بهبود يافته است٬ ولي تغيير آنچنان محسوس و راضي كننده نيست كه شايد اين موضوع هم به توقع و انتظارات بالاي مردم بر مي‌گردد.

دولت در بررسي و مواجهه با مسائل٬ تقسيم‌بندي مهم و مهم‌تر را مد نظر دارد و اگر امروز بيشترين توان دولت صرف موضوع سياست خارجي و حل مسئله هسته‌اي است٬ از آن جهت ناشي مي‌شود كه دولت معتقد است حل و فصل آن حتما بر فضاي داخلي تاثير فراواني دارد٬ بنابراين نبايد تصور شود دولت از حوزه داخلي به كلي غافل بوده است٬ زيرا حل و فصل مناسب مسئله هسته‌اي حتما در فضاي داخلي به ويژه اقتصادي و معيشتي٬ بر زندگي مردم تاثير زيادي دارد و استباط دولت اين است كه با به نتيجه رسيدن مذاكرات٬ چرخ زندگي مردم به عنوان يك خواسته اصلي بهتر مي‌چرخد. طبيعي است در اين مسير به علت حساسيت٬ لازم است مردم بيشتر مدارا داشته باشند.

نظر شما درباره نطق علي مطهري و واكنش برخي از نمايندگان مجلس چيست؟

طبق قانون اساسي و آئين‌نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي حق‌اظهار نظر جزء وظايف نمايندگي است و اين وظيفه و مسئوليت ايجاب مي‌كند نمايندگان مردم در دوره مسئوليت به نحو احسن از اختيارات قانوني خود استفاده كنند.

در اين مسير آقاي مطهري احساس مي‌كند موضوعات مطرح‌شده مهم هستند و حتما هم مهم بوده‌اند لذا اظهار نظر مي‌كند. آقاي مطهري در چارچوب وظايف قانوني خود عمل كرده و كساني كه اين سخنان را مطابق ميل خود نديده و برنتافند٬ خارج از قانون و عرف مجلس شوراي اسلامي عمل كرده‌اند كه اين نوع حركات٬ جاي تاسف بسيار دارد و اگر امروز كساني در پي شكايت از مطهري هستند٬ بايد آن را اينگونه تحليل كرد كه اينگونه حرف‌ها را درست يا مطابق ميل خود ندانسته‌اند كه آن مسئله چيزي ديگر است، در نهايت فكر نمي‌كنم در چارچوب قانوني و نمايندگي٬ طرح موضوع شكايت جايگاهي نداشته باشد.

هفته گذشته اصلاح‌طلبان بعد از شش سال٬ همايشي را برگزار كردند. در اين بين شاهد بوديم برخي از رسانه‌هاي نزديك به اصولگرايان به شدت به آنها حمله و هجمه‌هاي وارد كردند؛ ارزيابي شما از اين نوع برخورد چيست؟

رفتار و واكنش اصولگرايان نسبت به همايش اصلاح‌طلبان را بايد در چارچوب رقابت‌هاي سياسي تفسير كرد؛ هرچند در مسير اين رقابت‌ها٬ موضوعات و مسائل را به گونه‌اي ديگر جلوه دهند، كه اين نوع برخورد نشان مي‌دهد رقيب در موضع ضعف قرار دارد و سعي مي‌كند با طرح مسائلي خارج از موضوع رقابت، نهادهاي ملي تصميم‌گيري نظام را تحت تاثير قرار دهد و حساس كند٬ چون مي‌داند از طريق رقابت در چارچوب اصولي نمي‌توانند موفق باشند.

اصلاح‌طلبان شيفتگان كشور، نظام و انقلاب هستند و موقعيت كنوني ايجاب مي‌كند با تمام توان٬ تلاش خود در راستاي تاكيدات مقام معظم رهبري در جهت افزايش مشاركت حداكثري براي ورود به صحنه انتخابات داشته باشند٬ كه حتما اينگونه مشاركت حداكثري با حضور همه جريان‌ها و سلائق در بعد بين‌الملي تاثير فراوان دارد و بسيار مهم خواهد بود.

هر قدمي كه در مسير افزايش مشاركت برداشته شود٬ در تقويت انقلاب و منافع ملي است، بنابراين احساس مي‌كنم مقام معظم رهبري هم اينگونه حركات و عملكرد انحصاري و تخريبي را نمي‌پذيرند چراكه باعث كاهش انگيزه و مشاركت مردم و جريان‌ها مي‌شود.

نگاهي به گذشته و امروز به طور كامل مشخص مي‌كند حضور همه جريان‌ها، افراد و سليقه‌هاي مختلف در جهت انتخابات پرشور هميشه مورد حمايت بزرگان و دلسوزان انقلاب و كشور بوده و هست، بنابراين لازم است همه گروه‌ها و رسانه‌ها شرايط را براي اين گونه مشاركت تسهيل و فراهم كنند.

متاسفانه كساني كه تحمل رقيب را ندارند٬ مسيري غير از آن را دنبال مي‌كنند؛ با انگ زدن‌ها و... فضاي محدودي براي مشاركت ايجاد مي‌كنند٬ اما مسئولان و تصميم‌گيران ملي نبايد تحت تاثير اين مسائل قرار بگيرند.

در فضاي كنوني كشور اصلاح طلبان براي موفقيت در انتخابات آينده بايد چه استراتژي‌ها و برنامه‌هاي را مد نظر قرار دهند؟

هر گروه و جرياني بدون شك داري نقاط قوت و ضعفي است و براي موفقيت بايد به تجربه‌ها و عملكرد گذشته نظري داشته زيرا اين روند كمك مي‌كند در آينده با ثبات قدم بيشتري حركت كرد.

بايد بتوانم در آسيب‌شناسي گذشته٬ در جايگاهي كه رفتار مناسبي نبوده است آن را اصلاح و تجديدنظر كنيم و در اين مسير وحدت و منافع ملي را به عنوان اصل اساسي مردمي مورد تاكيد قرار دهيم.

نكته مهم آن است نه تنها اصلاح‌طلبان٬ بلكه همه جريان‌ها بايد بداند در وضعيت كنوني زمان آن فرا رسيده است كه همگي در خدمت منافع عمومي كشور و انقلاب به وحدت و همراهي اصولي برسيم؛ حذف رقيب را به عنوان استراتژي رقابت نپذيريم.

دو جريان اصلي و افراد اصيل اين جريان‌‌ها مي‌توانند در نقطه‌اي تعادلي به اشتراكات فراواني دست يابند كه فارغ از تفاوت‌ها٬ منافع ملي و مردمي را در اولويت‌هاي كاري خود داشته باشند.

گفت‌وگو: مصطفي لطفي

 


برگشت به تلکس خبرها