تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: تشريح ۵ سياست آموزش و پرورش/بازنشستگي پيش از موعد فرهنگيان
سه شنبه، 14 بهمن 1393 - 14:57     کد خبر: 24725

فرهنگيان نيوز - تدبير:

وزير آموزش و پرورش با تشريح ۵ سياست اين وزارتخانه گفت: بازنشستگي پيش از موعد براي تعداد ۴ الي ۵ هزار فرهنگي بدون سنوات ارفاقي اجرا مي‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علي‌اصغر فاني در نشست خبري كه روز سه شنبه در اردوگاه شهيد باهنر برگزار شد با اشاره به بودجه سال ۹۳ اظهار كرد: در بودجه سال ۹۳، ۲۵۰ ميليارد تومان براي كيفيت‌بخشي و اجراي سند تحول پيش‌بيني شده بود.

وي افزود: بخشي از بودجه اختصاص يافته است و ذيل آن ۵ سياست را اعمال كرديم.

وزير آموزش و پرورش با اشاره به اجراي ۵ سياست اين وزارتخانه تصريح كرد: ساماندهي و بهسازي نيروي انساني اولين سياست وزارت آموزش و پرورش است چراكه ما حدود يك ميليون همكار فرهنگي داريم و اين تعداد باعث شده است آموزش و پرورش به عنوان بزرگترين دستگاه دولتي شناخته شود.

صرف ۹۹ درصد بودجه آموزش و پرورش به پرداخت حقوق پرسنل

فاني با بيان اينكه ۹۹ درصد اعتبارات به حقوق پرسنل آموزش و پرورش اختصاص مي‌يابد اظهار كرد: بايد براي بهسازي اين نيروي انساني كار شود.

بررسي لايحه رتبه‌بندي معلمين در كميسيون اجتماعي

وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه لايحه رتبه‌بندي معلمين در كميسيون اجتماعي دولت مطرح شده است تصريح كرد: انشاءالله تا قبل از پايان سال ۹۳ اين لايحه تقديم مجلس مي‌شود.

وي افزود: با توجه به آمادگي نمايندگان براي تصويب، مراحل تصويب در مجلس طي مي‌شود.

فاني با بيان اينكه هدف رتبه‌بندي معلمين افزايش انگيزه همكاران فرهنگي و ارتقا شايستگي‌هاي حرفه‌اي معلمين است تصريح كرد: هر سازماني نيروي انساني آنان اين شايستگي‌ها را داشته باشد موفق عمل مي‌كند.

پذيرش دانشگاه فرهنگيان از بوم براي بوم

وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه يكي از چالش‌هاي جدي در رابطه با نيروي انساني پذيرش غيربوم بودن دانشجويان بود اظهار كرد: نيروي انساني بعضا از يك شهرستان به يك شهرستان دوردست اعزام مي‌شد كه پس از استخدام تمايل بازگشت به زادگاه اوليه خود داشت.

وي ادامه داد: اين مسئله باعث ايجاد مشكل براي آن فرد و آموزش و پرورش شده بود بنابراين امسال براي اولين‌بار از هر بوم براي همان بوم دانشجو در دانشگاه فرهنگيان پذيرش داشته‌ايم و در آينده از هر منطقه براي همان منطقه نيرو انتخاب مي‌كنيم.

وزير آموزش و پرورش تاكيد كرد: طبق تحقيقات ماندگاري نيروي انساني در مناطق محروم به ۵ سال نمي‌رسيد بنابراين اين مناطق از معلمان باتجربه كم بهره بودند.

قانون تعهد خدمت فرهنگيان پابرجاست

فاني با بيان اينكه دانشگاه فرهنگيان در سراسر كشور ۱۰۰ شعبه و پرديس دارد بيان كرد: اين تعداد شعبه براي دانشگاه فرهنگيان اين امكان را فراهم مي‌كند تا نيروي انساني را از اين دانشگاه تامين كنيم و از بهسازي نيروي انساني بهره‌مند باشيم.

وي تاكيد كرد: قانون تعهد به خدمت دانشجويان دانشگاه فرهنگيان پابرجا است و دانشجوياني كه در گذشته جذب اين دانشگاه شده‌اند و همچنين دانشجوياني كه در آينده در دانشگاه فرهنگيان تحصيل مي‌كنند از قانون متعهدين خدمت بهره‌مند مي‌شوند.

بازنشستگي پيش از موعد براي ۴ هزار فرهنگي

وزير آموزش و پرورش با اشاره به بازنشستگي پيش از موعد به فرهنگيان تصريح كرد: همكاراني كه مشكلات حادي داشته‌اند بازنشستگي پيش از موعد بدون سنوات براي آنان اجرا مي‌شود.

وي افزود: امسال ۲۵ هزار همكار فرهنگي بازنشسته مي‌شوند. تعدادي از اين افراد مايل به ادامه خدمت هستند كه با سازمان مديريت و برنامه ريزي تفاهم كرديم فرهنگياني كه خواستار بازنشستگي پيش از موعدند جايگزين اين افراد شوند. اكنون ۴ يا ۵ هزار نفر متقاضي بازنشستگي پيش از موعدند.

حل مشكل رتبه عالي فرهنگيان

فاني با بيان اينكه مشكل تعدادي از همكاران در رابطه با رتبه عالي حل شده است تصريح كرد: تعدادي از همكاران آموزش و پرورش توسط سازمان بازنشستگي رتبه عالي آنان با مشكل روبه‌رو شده بود كه تعداد ۳۷۶ هزار و ۱۷۲ نفر بودند و مشكل رتبه عالي آنان حل شد.

يكپارچه‌سازي ارائه خدمات فرهنگيان

وزير آموزش و پرورش تصريح كرد: يكپارچه‌سازي ارائه خدمات به فرهنگيان با استفاده از صندوق ذخيره فرهنگيان در دستور كار است.

افتتاح اولين مركز اسكان ويژه فرهنگيان داراي بيماري صعب‌العلاج در مشهد

فاني با اشاره به بيماري صعب‌العلاج برخي از فرهنگيان تصريح كرد: برخي از فرهنگياني كه بيماري‌هاي صعب‌العلاج دارند ناچارند براي درمان خود به شهرهاي بزرگ بيايند تا از امكانات درماني استفاده كنند لذا آموزش و پرورش ۱۰ مركز براي اسكان اين دسته از همكاران افتتاح خواهد كرد كه اولين مركز در دهه فجر در شهر مشهد افتتاح مي‌شود.

ارائه وام كم‌بهره ويژه فرهنگيان

وزير آموزش و پرورش از ارائه وام چند بهره براي فرهنگيان خبر داد و گفت: ۲۴۰ هزار وام كم‌بهره براي فرهنگيان تا سقف ۵ ميليون تومان در نظر گرفته شده است و اعتبار ۱۲۰۰ ميليارد تومان نزد بانك ملت پيش‌بيني شده است.

بازگشت بازماندگان از تحصيل به مدارس

فاني اظهار كرد: تعداد ۲۵ هزار همكار فرهنگي بازنشسته شده‌اند در صورتي كه ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در سال تحصيلي جاري افزايش داشته‌ايم و اين رشد جمعيت به دليل افزايش دانش‌آموزان كلاس اول ابتدايي كه ۲۵ هزار نفر بوده‌اند و مابقي آمار مربوط به پايه‌هاي ديگر است كه نشان مي‌دهد تعدادي از بازماندگان از تحصيل به مدارس بازگشته‌اند.

وزير آموزش و پرورش اظهار كرد: تعداد ۱۵ هزار نيروي انساني نياز داشتيم در حالي كه ۲۵ هزار فرهنگي بازنشسته شده بودند توانستيم با ساماندهي نيروي انساني بدون اينكه نيروي جديدي تزريق كنيم ۴۰ هزار از كسري‌ها را جبران كنيم.

وي افزود: آموزش و پرورش مي‌تواند با ساماندهي به جاي استخدام نيروي انساني با استفاده بهتر از منابع خود آموزش و پرورش را اداره كند.

فاني تصريح كرد: از محل صرفه‌جويي ساماندهي نيروي انساني ۲۰ درصد فوق‌العاده شغل معلمين ابتدايي را افزايش داديم.

انعقاد ۱۵ تفاهمنامه با دستگاه‌هاي اجرايي

وزير آموزش و پرورش توسعه مشاركت را سياست دوم دانست و گفت: آموزش و پرورش براي رسيدن به اهداف خود بايد از همه امكانات استفاده كند چراكه متعلق به مردم و همه نهادهاي اجرايي است.

فاني با بيان اينكه ۱۵ تفاهمنامه با دستگاه‌هاي مختلف منعقد كرده‌ايم اظهار كرد: منافع زيادي نصيب آموزش و پرورش شده است به عنوان مثال طي تفاهمنامه‌اي با معاونت علمي رياست‌جمهوري با اعتبار اين معاونت ۵۰ پژوهش‌سرا به تجهيزات نانو مجهز شدند.

افتتاح يك مدرسه خيرين‌ساز با اعتبار ۷ ميليارد تومان

وي با بيان اينكه حضور خيرين مدرسه‌ساز نسبت به سال‌هاي گذشته افزايش داشته است اظهار كرد: امروز يك مدرسه با اعتبار ۷ ميليارد تومان در شهر تهران كه نيمي از اعتبار آن را دولت و نيمي ديگر را خيرين مدرسه‌ساز اهدا كرده بودند افتتاح شد.

به گفته وزير آموزش و پرورش، پس از انقلاب اسلامي هر روز ۷.۵ كلاس درس توسط خيرين مدرسه‌ ساز ساخته شده است.

خريد خدمات آموزشي براي ۴۰ هزار دانش‌آموز

فاني با بيان اينكه دولت هزينه ۴۰ هزار دانش‌آموز براي تحصيل در مدارس غيرانتفاعي را در سال جاري پرداخت كرد گفت: در كنار آن تاسيس مدارس مشاركتي را داشته‌ايم كه حدود ۱۴۰ هزار دانش‌آموز را تحت پوشش قرار داده است.

وي افزود: با استفاده از آيين‌نامه اجرايي ماده ۲۲ مديريت خدمات كشوري كه سال ۸۹ به تصويب دولت رسيد مدارسي كه با كمبود نيروي انساني روبه‌رو هستند از طريق مشاركت با موسسين مدارس غيردولتي توانستيم ۱۸۰ هزار دانش‌آموز را تحت پوشش قرار دهيم.

اجراي طرح تعالي در ۵ هزار و ۷۰۰ مدرسه

وزير آموزش و پرورش ارتقاي مديريت آموزشگاهي را سومين سياست برشمرد و گفت: ما اعتقاد داريم مديران توانمند و با انگيزه مي‌توانند مدارس را بهتر اداره كنند در سال تحصيلي جاري برنامه‌اي تحت عنوان تعالي مدارس را در ۵ هزار و ۷۰۰ مدرسه اجرا كرديم.

وي افزود: در عين توانمندسازي مديران مدارس اختيارات مدارس طي اين طرح افزايش مي‌يابد و اگر ارزيابي‌هاي ما مثبت باشد طرح تعالي مدارس را در سال آينده تسري مي‌دهيم.

وي با اشاره به سياست چهارم اين وزارتخانه اظهار كرد: چهارمين سياست ما عملياتي كردن بودجه است كه در برنامه پنجم توسعه آمده است.

وي افزود: آموزش و پرورش با اجازه مجلس در نيم‌درصد مدارس طرح بودجه‌ريزي را اجرا كرده است و اين مدارس از بين ۵ هزار و ۷۰۰ مدرسه‌اي كه طرح تعالي در آنان اجرا مي‌شود انتخاب كرده‌ايم.

وزير آموزش و پرورش اظهار كرد: طرح عملياتي كردن بودجه براي تصويب به مجلس ارسال شده است. هر درصدي را كه مجلس تصويب كند آن را عملياتي خواهيم كرد.

برنامه‌ريزي براي كاهش ۲۰ درصدي ابلاغ بخشنامه‌ها به مدارس

وزير آموزش و پرورش پنجمين سياست را تمركززدايي ذكر كرد و گفت: ۸۴ مورد از وظايف وزارت آموزش و پرورش را مي‌توانيم به استان‌ها واگذار كنيم اميدواريم اين كار از طريق استان‌ها به مناطق و از مناطق به مدارس باشد.

وي افزود: برنامه‌ريزي كرده‌ايم ۲۰ درصد ابلاغ بخشنامه‌ها به مدارس كاهش يابد و اين موجب مي‌شود تا اختيارات استان‌ها و مناطق افزايش يابد.

تدوين نقشه راه براي اجراي سند تحول

فاني از تدوين نقشه راه براي اجراي سند تحول خبر داد و گفت: اين نقشه راه تا آخر بهمن‌ماه شوراي عالي انقلاب فرهنگي داده مي‌شود.

وي افزود: سند تحول بنيادين نظام آموزش و پرورش كشور و نقشه راه آن مبناي برنامه آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه كشور خواهد بود.

ايجاد امنيت فرهنگي به جاي فرهنگ امنيتي

وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه يكي از سياست‌هاي ما ايجاد امنيت فرهنگي به جاي فرهنگ امنيتي است اظهار كرد: يك آرامشي در مدارس نسبت به سال‌هاي گذشته حاكم شده است كه حاصل عملياتي و اجرايي شدن سياست امنيت فرهنگي به جاي فرهنگ امنيتي است.

وي با بيان اينكه فعاليت‌هاي زيادي در بخش تربيت‌بدني و پرورشي در آموزش و پرورش صورت گرفته است اظهار كرد: المپياد ورزشي درون‌مدرسه‌اي حداقل ۳ ميليون دانش‌آموز را تحت پوشش قرار داده است.

راه‌اندازي كانون‌هاي برون‌مدرسه‌اي براي شناسايي استعداد دانش‌آموزان

وي افزود: كانون‌هاي درون و برون‌مدرسه‌اي براي رشد تربيت‌بدني و نشاط دانش‌آموزان پيش‌بيني شده است و طي تفاهمنامه‌اي با فدراسيون همگاني كانون‌هاي ويژه برون‌مدرسه‌اي براي تحقيق و شناسايي استعدادهاي دانش‌آموزان راه‌اندازي مي‌شود.

ارائه طرح راهكارهاي كاهش بي‌سوادي به كميسيون اجتماعي دولت

وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه در رسانه‌ها وجود ۹ ميليون بي‌سواد منعكس شده است اظهار كرد: شوراي سوادآموزي به اين دليل يك جلسه تشكيل داد و طرحي را تحت عنوان راهكارهاي كاهش بي‌سوادي در كشور به كميسيون اجتماعي دولت براي تصويب ارائه داد و فردا در دولت مطرح مي‌شود.

باسواد شدن ۴۰۰ هزار اولياي دانش‌آموزان در كلاس‌هاي سوادآموزي

وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه مشكل ما اين است كه بي‌سوادها دعوت سوادآموزي را اجابت نمي‌كنند تصريح كرد: در مدارس پدر و مادر دانش‌آموزاني را كه بي‌سواد بودند شناسايي كرديم و قريب به ۴۰۰ هزار از اولياي دانش‌آموزان را توانستيم به سر كلاس‌ها بياوريم.

فعاليت ۶۰۰ دارالقرآن دانش‌آموزي

فاني اظهار كرد: ۶۰۰ دارالقرآن دانش‌آموزي را فعال كرده‌ايم و امسال ۱۰۱ پژوهش‌سراي دانش‌آموزي را به ۳۰۰ پژوهش‌سراي قبلي اضافه كرده‌ايم چراكه سرمنشا بسياري از اختراعات دانش‌آموزان از پژوهش‌سراها است.

اعتبار ۴۵۰ ميليارد توماني براي توزيع شير دانش‌آموزي

فاني درباره توزيع شير در مدارس اظهار كرد: مبلغ ۴۵۰ ميليارد تومان براي توزيع شير در نظر گرفته شده است كه ۳۰۰ ميليارد تومان از طريق يارانه‌هاي دولت پرداخت مي‌شود.

    ارسال به

ارسال نظر
* نام و نام خانوادگي
ايميل يا سايت
* نظر شما

    نظرات حاوي توهين و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقيقي و حقوقي منتشر نمي‌شود.
    نظراتي كه غير از زبان فارسي يا غير مرتبط با خبر باشد منتشر نمي‌شود.

*لطفا حاصل عبارت زير را در باكس روبرو وارد كنيد:
7 + 11 =

    همراه اول
    باميلو
    عطا

۱۰ خبر اول

    طراحي ريسپانسيو
    تغييرات تازه در سايت خبرگزاري با طراحي واكنش‌گرا
    رونمايي از روايتي از واقعيت
    مجموعه كتاب «روايتي از واقعيت» رونمايي شد
    عبدالمجيد شريف‌زاده
    «صنايع دستي» صاحب گالري مي‌شوند
    شطرنج با ماشين قيامت
    فيلم/ «شطرنج با ماشين قيامت» در صدر ۱۴ نمايش برتر كانادا
    گنبد حرم امام حسين( ع)
    ثبت‌نام‌ نوروزي عتبات از ۱۸ بهمن آغاز مي شود
    كشتي
    جام‌جهاني، قرباني اختلافات كشتي و وزارت ورزش
    سردار كريمي
    تشريح جزئيات جريمه مشمولان غايب
    مفتح
    يارانه خانوارهاي با درآمد بالاي ۲.۵ ميليون حذف مي‌شود
    اختتاميه جشنواره كتاب و رسانه
    برگزيدگان سيزدهمين جشنواره كتاب و رسانه معرفي شدند
    بات نت
    بازگشت مجدد يك بات نت خطرناك بعد از ۶ ماه

جشنواره فيلم فجر ۳۳

    مراسم افتتاحيه بيست و سومين جشنواره فيلم فجر
    سند مالكيت فيلم‌ شناسنامه آثار است/ بزرگان سياست خارجي در سينما
    فرصت براي مردن زياد است/ فيلمي شبيه «شازده كوچولو»
    مانيفست نداده‌ام كه بچه‌دار نشويد/ نسل دهه 60 و ترسِ از مسئوليت
    براي نقش اسماعيل 18 كيلو كم كردم/ چهارشنبه دلپذير 19 ارديبهشت
    نمي خواستيم به مخاطب رو دست بزنيم/ تعويض با نظر مربي
    در «بختك» گداگرافي نكردم/ مرغ عشق‌ نخ تسبيح سه زن از سه‌نسل

نظر شما

    شاه
    چه كسي جوابگوي مردم خوزستان خواهد بود؟
    به نظر شما علت ناكامي تيم ملي فوتبال ايران چه بود؟
    با «افزايش مجدد قيمت نان» موافق هستيد؟

پربازديدترين

    انتشار تصاويري از زنده سوزانده شدن خلبان اردني
    كاهش ۱۲درجه‌اي دما در شمال كشور از فردا/ برف و باران در راه است
    جلسه سران سه قوه
    تشكيل كميته ويژه براي بدهكاران بانكي/ فاصله ايران وغرب كم شده است
    فيلم/سركوب شديد تظاهرات كنندگان در بحرين
    براي نقش اسماعيل 18 كيلو كم كردم/ چهارشنبه دلپذير 19 ارديبهشت
    فوتبال ما پاك است اما برخي مي‌خواهند ناپاكش كنند!
    تمرينات ويژه براي سرخپوشان و هنرنمايي بازيكن برزيلي
    تغييرات تازه در سايت خبرگزاري با طراحي واكنش‌گرا
    بازگشت خسرو حيدري به تمرين استقلال/ تقدير از حركت خوب عنايتي

جشنواره موسيقي فجر ۳۰

    پاپ
    آنچه در سي امين جشنواره موسيقي فجر مي‌شنويم/ آغاز و پايان با پاپ
    «لالايي» به روايت ايتاليايي‌ها و اتريشي‌ها
    «گيل و آمارد» به روسيه مي‌رود/ رد پاي ظلم اربابان در موسيقي گيلان
    بنيامين در تهران هفته عشق ايراني برگزار مي‌كند/ تور اروپا با بارانا

تازه‌ترين اخبار

    سومين روز سي و سومين جشنواره فيلم فجر-2
    سند مالكيت فيلم‌ شناسنامه آثار است/ بزرگان سياست خارجي در سينما
    وزير خارجه چين به پاكستان مي رود
    تشكيل كميته حقوقي خانه مطبوعات براي صيانت از حقوق خبرنگاران
    جشنواره فرهنگي ورزشي فجر شمال شرق تهران افتتاح شد
    تلاش ما براي بالابردن نيروي متخصص در جامعه ورزشي است
    نظارت بر مراكز خدماتي رفاهي افزايش مي يابد
    افتتاحيه هفتمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر
    واكنش ارتش اردن به سوزانده شدن الكساسبه
    انفجار در يك انبار مهمات ارتش رژيم صهيونيستي

 


برگشت به تلکس خبرها