تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: آخرين خبر از افزايش فوق‌العاده شغل دبيران ابتدايي
شنبه، 5 مهر 1393 - 08:36     کد خبر: 22162

فرهنگيان نيوز - تدبير:

پيگيري فاني براي افزايش حقوق معلمان

"روزگاري خوشحالي زايدالوصفي داشتم از اينكه رداي معلمي را بر هر شغل ديگري ترجيح دادم و دلخوش بودم كار فرهنگي، هنر هر كسي نيست. تلاشي زايدالوصف مي‌خواهد تا بتواني الفباي زندگي را به فرزندان اين آب و خاك بياموزي و شادمان باشي به اين هنر بزرگ.

از آن روزها سال‌ها مي‌گذرد و همچنان عطش ياد دادن را در خود حس مي‌كنم، هرچند از چهره پر انرژي آن روزگار تنها شبحي مانده با كوهي از مشكلات رنگارنگ كه امان را بريده و ديگر نايي برايش باقي نگذاشته؛ اين شبح امروز از ساده‌ترين امكانات محروم است؛ به نامش افتخار مي‌كند اما نام به تنهايي آب و نان نمي‌شود "

چند روز پيش خبري در ايسنا تحت عنوان "متوسط حقوق فرهنگيان، 1.5 ميليون تومان" به نقل از معاون وزير آموزش و پرورش درج شد كه واكنش‌هاي متفاوتي را به همراه داشت، يادداشت بالا نيز از سوي يك معلم متعهد كشورمان به ثبت رسيده است.

به دنبال تماس‌هاي مكرر و نظرات متعددي كه پس از انتشار اين خبر صورت گرفت، اين دغدغه را با علي اصغر فاني، وزير آموزش و پرورش در ميان گذاشتيم. پس از مروري بر نظرات منعكس شده از سوي مخاطبان ايسنا در مورد خبر مذكور، پاسخ وزير آموزش و پرورش در ادامه خواهد آمد.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بخشي از نظرات فرهنگيان به شرح زير است:

- آقا خدا رو شاهد مي‌گيرم من با مدرك فوق ليسانس 930 هزار تومان حقوق مي‌گيرم، هيچ قسطي هم از حقوقم كم نميشه. كدوم يك ميليون و پانصد؟

نور چشمي‌هاي شما در دفتر بيكار هستند ولي ما هفته‌اي 24 ساعت در كلاس هستيم.

- من در يكي از دبيرستان‌هاي بسيار خوب شيراز كار مي‌كنم، در اين دبيرستان اغلب معلمان سنوات بالاي 20 سال و مدرك كارشناسي ارشد به بالا دارند. من مدرك دكترا با 23 سال سنوات خدمت دارم. از بين 50 نفر حقوق چهار يا پنج هستم ولي دريافتي من يك ميليون و 600 است؛ البته نه وام دارم نه چيز ديگري. حكم بنده يك ميليون و 830 است. نمي‌دانم اين رقم‌ها از كجا مي‌آيد، كاش معاون آقاي وزير روش محاسبه ميانگين را به ما ياد مي‌داد؛ البته دبيران مدرسه ما بيشترين حقوق را در ناحيه چهار شيراز دريافت مي‌كنند.

- دروغي است بزرگ.

- با 32 سال كار تجربه‌اي و 27 سال كار رسمي و مدرك ليسانس يك ميليون و 200 هزار تومان حقوق مي‌گيرم، اين ميانگين حتما براي مديران است.

-بعد از 24 سال سابقه تدريس هنوز زير حكم بنده يك ميليون و پانصد هزاره چطور ميشه متوسط حقوق اينقد باشه؟ چرا دروغ تحويل مردم مي‌ديد؟

- متوسط حقوق ساير كارمندا و مزاياي ساير كارمندان رو هم با معلما مقايسه كنيد خواهشا.

- اصحاب رسانه هم اين قشر مظلوم را از ياد برده‌اند تا تراژدي فرهنگ شكل جدي‌تري به خود بگيرد شما بگوييد يك فرهنگي بازنشسته با حقوق اندك خود چگونه مي‌تواند بي‌دغدغه روزگار بگذراند؟ پس تكليف تجارب چه مي‌شود؟ مي‌ماند براي وقتي ديگر شايد.

- روزگاري خوشحالي زايدالوصفي داشتم از اينكه رداي معلمي را بر هر شغل ديگري ترجيح دادم و دلخوش بودم كار فرهنگي، هنر هر كسي نيست. تلاشي زايدالوصف مي خواهد تا بتواني الفباي زندگي را به فرزندان اين آب و خاك بياموزي و شادمان باشي به اين هنر بزرگ از آن روزها سال‌ها مي‌گذرد و همچنان عطش ياد دادن را در خود حس مي‌كنم هرچند از چهره پر انرژي آن روزگار تنها شبحي مانده با كوهي از مشكلات رنگارنگ كه امان را بريده و ديگر نايي برايش باقي نگذاشته؛ اين شبح بي روح امروز از ساده‌ترين امكانات محروم است به نامش افتخار مي‌كند اما نام به تنهايي آب و نان نمي‌شود.

- اين خبر كذب محض است. حقوق يك دبير رياضي با 10 سال سابقه در منطقه محروم حدود يك ميليون و بيست هزار تومان است.

- اين اطلاعات را از كجا آورده‌ايد؟ بنده با 20 سال سابقه و مدرك فوق ليسانس يك ميليون و پانصد نمي‌گيرم، در صورتي كه خيلي‌ها در مدرسه و منطقه ما از اين مبلغ هم كمتر مي‌گيرند، چطور مي‌شود كه ميانگين حقوق معلمان اين مبلغ باشد؟ اگه منظورتان مدرسان شاغل در دانشگاه فرهنگيان است بله اين مبلغ درست است.

- آقايان كاش مي‌گفتن خودشان چقدر مي‌گيرن و معلم چقدر؟ اصلا نمي‌تونن حتي يك ماه مثل ما زندگي كنن.

- اگه يك و نيم ميليون رقم كمي براي حقوق فرهنگيان عزيز هست، پس خيل عظيمي از بازنشستگان كه بعد از سي سال خدمت حقوقشون به زور به هفتصد هزار تومن مي‌رسه چه بايد بكنند...!!!

- عجب دروغ شاخداري!!! من با مدرك فوق ليسانس و 29 سال سابقه هنوز دريافتي‌ام 1400000 تومنه‌. اين مسئول بر چه مبنايي اين را مي‌گويد؟ بگذريم كه وزارت نشينان از مزاياي فراواني برخوردارن كه معلمان از آن بي بهره‌اند.

- آقاي محترم من يكي از آموزگاران روستاهاي دور افتاده سيستان و بلوچستان با هشت سال سابقه كاري هستم نميدونم اين ميانگين حقوقي شما مال كجا بود؟ من با اين سابقه يك تومان حقوقم هست.

- بعد از 17 سال سابقه، حقوقم يك ميليون است.

- وقتي مسئول مربوطه ما اين گونه صحبت مي‌كند واقعا بايد براي معلمان تاسف خورد. هيچگونه بيمه خوبي نداريم. حقوقم بعد هشت سال سابقه كاري به زور به يك ميليون مي‌رسد. مزايا و اضافه‌كار كه اصلا وجود ندارد. تمام سازمان‌ها بن يا هر تشويقي ديگري به كاركنان خود مي‌دهند، اما معلما از اول سال هر ماه شاهد كسري حقوق خود بعلت نرخ جديد بيمه‌ها و ماليات هستند.

- والله من با هفت سال سابقه يك ميليون حقوق مي‌گيرم با مدرك فوق ليسانس در صورتي كه يكي از اقوام ما نيروي خدماتي يك دانشگاه است و يك ميليون و 700 با مدرك پنجم مي‌گيرد.

وزير آموزش و پرورش به خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاري دانشجويان ايران درباره اين موضوع گفت: يك ميليون و 500 هزار تومان متوسط دريافتي فرهنگيان رقمي است كه سيستم‌هاي ما نشان مي‌دهند، حتي اگر دريافتي معلمان يك ميليون و 500 هزار تومان باشد و كمتر از آن نباشد، بازهم معتقديم اين رقم بايد افزايش يابد.

وي افزود: البته دولت محدوديت‌هايي دارد و ما در حال پيگيري‌هايي هستيم و اميد است گشايشي در اين خصوص فراهم شود.

وزير آموزش و پرورش در پايان اعلام كرد: افزايش فوق‌العاده شغل معلمان مقطع ابتدايي نيز اكنون در حال پيگيري است.


برگشت به تلکس خبرها