فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: ‌دانش‌آموزان زياد مي‌شوند، معلمان كم
چهارشنبه، 21 مرداد 1394 - 03:11     کد خبر: 26890

فرهنگيان نيوز - تدبير:

 

سلامت نيوز:يك عضو انجمن صنفي معلمان گفت: تفكر موجود به تعديل نيرو، خصوصي‌سازي و پولي كردن آموزش‌و‌پرورش معتقد است. در سال‌هاي اخير مدارس خصوصي به ويژه در پايتخت افزايش عجيبي داشته‌اند به طوري كه در منطقه يك شهر تهران 90 درصد مدارس و در منطقه 5 تهران 70 درصد مدارس غيردولتي هستند.


به گزارش سلامت نيوز به نقل از روزنامه جهان صنعت،جمعي از فعالان و اعضاي كانون صنفي معلمان ايران عصر شنبه به مناسبت روز خبرنگار در بازديد از روزنامه «جهان‌صنعت» ضمن تبريك اين روز به خبرنگاران به طرح مسايلي درباره وضعيت آموزش‌و‌پرورش كشور و مشكلات بسيار آن پرداختند.

مهدي بهلولي، عضو انجمن صنفي معلمان در اين ديدار با نقد تفكرات آموزشي موجود طرح‌هاي رتبه‌بندي معلمان و خصوصي‌سازي مدارس را از مصاديق سيستم آموزشي «رقابت بنياد» دانست و گفت: «تفكر موجود به تعديل نيرو، خصوصي‌سازي و پولي كردن آموزش‌و‌پرورش معتقد است. در سال‌هاي اخير مدارس خصوصي به ويژه در پايتخت افزايش عجيبي داشته‌اند به طوري كه در منطقه يك شهر تهران 90 درصد مدارس و در منطقه 5 تهران 70 درصد مدارس غيردولتي هستند.»
اين كنشگر صنفي افزود: «بخش ديگر از تفكر موجود «همكاري بنياد» است و با شاخه «رقابت بنياد» اختلافات بنيادي دارد و معتقد به اجراي طرح‌هايي چون رتبه‌بندي معلمان –كه باعث ايجاد اختلافاتي بين اين قشر مي‌شود- معتقد نيستند و بر شاخص‌هاي كمي تاكيد ندارند.»
بهلولي كشورهاي فنلاند و كره‌جنوبي را نمونه‌هاي موفق پيروي از تفكر «همكاري بنياد» در آموزش‌و‌پرورش دانست و گفت: «آموزش‌و‌پرورشي كه سازمان جهاني يونسكو از آن دفاع مي‌كند نيز مربوط به اين شاخه است.»


تعديل معلمان به صلاح نيست
بهلولي با انتقاد از تعديل 200 هزار نيروي آموزش‌و‌پرورش كه در هفته‌هاي اخير بيان شده است، يادآور شد: «در حالي كه طي سال‌هاي اخير تعداد دانش‌آموزان كشور 700 تا 800 هزار نفر افزايش داشته، اجراي چنين طرحي به صلاح نيست.»
در اين‌باره محمدرضا نيك‌نژاد، آموزگار و عضو كانون صنفي معلمان ايران نيز سخن به اعتراض گشود و گفت: «30 درصد مدارس روستايي هستند و 70 درصد در شهرها. مي‌گويند نيروي مازاد داريم اما اين نيروي مازاد تنها براي روستاهايي قابل توجيه است كه كلاس‌هايي با پنج نفر دانش‌آموز در مدارس آن برگزار مي‌شود، نه براي شهر نشيناني كه تعداد دانش‌آموزان هر كلاس بالاي 30 نفر است.»


نيك‌نژاد كه خود بارها تجربه تدريس در كلاس‌هايي با بيش از 40 دانش‌آموزان را داشته است، تاكيد كرد: «تعديل نيرو يعني دانش‌آموزان كلاس 42 نفري من به 60 نفر افزايش مي‌يابد، كيفيت تدريس به شدت افت مي‌كند و از طرفي معلم نيز ناديده گرفته مي‌شود.»
اين فعال صنفي يادآور شد كه پيشنهاد و اجراي چنين طرح‌هايي درحالي است كه در كشورهاي پيشرو در آموزش‌و‌پرورش، حداقل دو معلم در يك كلاس حضور دارند.


طوري پول بگيريد كه دانش‌آموزان شكايت نكنند
بحث پرداخت پول به مدارس دولتي نيز يكي از مسايلي بود كه در اين ديدار به آن پرداخته شد. در اين مورد نيك‌نژاد با نقد پولي شدن مدارس دولتي با تاكيد بر لزوم وجود آموزش رايگان براي همه گفت: «در گذشته قبح دريافت پول در مدارس دولتي وجود داشت كه در حال حاضر وضعيت چنان تغيير كرده كه حتي براي دريافت پول حساب آنلاين مشترك راه‌اندازي شده است. يا حتي به برخي مديران گفته شده بود كه طوري هزينه را از دانش‌آموزان دريافت كنيد كه منجر به شكايت نشود.»
سرانه مدارس، هر سال كمتر از پارسال
در ادامه به بحث سرانه بودجه آموزش‌و‌پرورش پرداخته شد. وزير آموزش‌و‌پرورش در آخرين اظهارات خود درباره سرانه مدارس كشور، در هفته گذشته اعلام كرد كه ۲۰۰ ميليارد تومان سرانه مدارس كشور تا پايان شهريورماه واريز مي‌شود.
بهلولي با بيان اينكه براساس رقمي كه وزير آموزش‌و‌پرورش پارسال به عنوان سرانه مدارس عنوان كرده بود به هر مدرسه 500 هزار تومان مي‌رسيد، گفت: «مديران بايد تا پايان سال تحصيلي مدارس را با همين هزينه اداره مي‌كردند.»
نيك‌نژاد نيز در اين‌باره گفت: «60 درصد مدارس فرسوده بايد با همين دو ميليون تومان-اگر به آنها تعلق بگيرد- پول آب و برق را پرداخت كنند، شوفاژ‌ها را تعمير كنند، آسفالت مدرسه را درست كنند، لوازم ورزشي بخرند و... .»


دانش‌آموزان با پتو به كلاس‌هاي سرد روستا مي‌آمدند
نيك‌نژاد سپس از تجربيات خود درباره تدريس در مدارس محروم اينچنين گفت: «وقتي 60 درصد مدارس فرسوده‌اند، يعني 60 درصد آنها براي تامين هزينه‌ها باه ناچار پول قرض مي‌كنند.»
وي اضافه كرد: «بارها با مدارسي مواجه بودم كه پولي براي تعمير شوفاژ در زمستان‌ها نداشتند. يا اينكه بسياري از مدارس روستايي توانايي پرداخت هزينه‌هاي ضروري را ندارند به طوري كه پول آب و برق را آنقدر پرداخت نمي‌كنند تا سرآخر مجبور شوند براي تامين هزينه‌ها از هركدام از دانش‌آموزان پولي دريافت كنند.»
اين آموزگار درباره يكي از همكارانش مي‌گويد در منطقه‌اي محروم در لرستان تدريس مي‌كرد و زمستان سال گذشته وقتي شوفاژ كلاس در سرماي طاقت‌فرساي آن منطقه خراب شد، دانش‌آموزان يك هفته تمام با پتو به كلاس‌هاي سردشان پا مي‌گذاشتند: «همكارم وقتي براي تعمير سيستم گرمايشي از مسوولان اداره درخواست پول كرده بود به وي گفته بودند كه نداريم. وي جلوي رييس اداره را گرفته و گفته بود كه استعفا مي‌دهم. رييس اداره هم در جواب آدم پولداري را در تهران معرفي كرده بود كه از او پول قرض كند»!


وزير صرفه‌جو، بودجه را پس مي‌دهد
با اين همه وزير آموزش‌و‌پرورش به دليل آنچه «صرفه‌جويي» خوانده مي‌شود، سال گذشته مورد تشويق ديگر مسوولان قرار گرفت. بهلولي در اين‌باره گفت: «وزير ما صرفه جو لقب گرفت چراكه بودجه را پس داده بود در حالي كه به شدت به اين بودجه نياز داريم. ما معلمان امنيت شغلي نداريم و در اين شرايط به دانش‌آموزان هم آسيب وارد مي‌شود.»
نيك‌نژاد نيز در اين‌باره با تاكيد بر اينكه 60 درصد مدارس فرسوده‌اند، يادآور شد: «فراموش نكنيم كه 12 ميليون دانش‌آموز داريم و 35 درصد مدارس تخريبي هستند و اين يعني چهار ميليون دانش‌آموز در معرض خطر تخريب مدارس در اثر زلزله، سيل يا بارندگي هستند با اين حال وزير ما مي‌گويد كه از بودجه بهترين استفاده را كرده و باقي‌اش را برگردانده است. اين درحالي است كه بخش زيادي از هزينه‌ها از جيب مردم است.»
حاضران در اين ديدار تاكيد كردند كه در اقدامي عجيب بودجه 10ميلياردي دولت اصلاحات پس از 10سال هم‌اكنون تبديل به 7ميليارد در دولت آقاي روحاني شده است.
مشكل ديدگاهي است كه به آموزش‌و‌پرورش اولويت نمي‌دهد
بهلولي در ادامه گفته‌هاي خود تاكيد كرد كه «مشكل ما با آقاي فاني نيست.» وي اضافه كرد: «فاني همان روزي كه راي اعتماد گرفت، برنامه‌اي ارايه كرد كه در يكي از بخش‌هاي آن گفته بود كه مي‌خواهم سهم آموزش‌و‌پرورش از توليد ناخالص داخلي را به سطح منطقه برسانم. در سطح جهان آموزش را با توليد ناخالص داخلي مي‌چرخانند و GTP ملاك جهاني بودجه آموزش است.»
اين فعال صنفي اضافه كرد: «بزرگ‌ترين ضربه در دوره وزارت حاجي بابايي اين بود كه سهم آموززش از توليد ناخالص داخلي كه سه تا چهار درصد بود به 2/1 تا 3/1 درصد كاهش يافت. در سال 92، نزديك به 500 ميليارد دلار توليد ناخالص داخلي داشتيم كه سهم آموزش‌و‌پرورش از آن 2/1 درصد بود و اين ميزان سهم در رديف فقيرترين كشور‌هاي جهان است. اين در حالي است كه كشورهاي پيشرفته 19 درصد توليد ناخالص داخلي صرف آموزش مي‌شود.»
وي تاكيد كرد: مشكل ما نه با وزير وقت كه با ديدگاه كلي است كه آموزش‌و‌پرورش را در رديف دهم بودجه قرار مي‌دهد و اولويتي براي آن قائل نيست. وي گفت: «در دولت‌هاي نهم و دهم كه پر درآمد دولت‌هاي تاريخ كشورمان بودند، سهم آموزش‌و‌پرورش از توليد ناخالص داخلي از چهار درصد به يكباره به يك درصد كاهش يافت.»
بهلولي با بيان اينكه تفكر خصوصي‌سازي بر پايه و توجيه كمبود بودجه استوار شده، گفت: «ما كشور فقيري نيستيم كه براي بحث مهم آموزش‌و‌پرورش تنها يك درصد سهم داشته باشيم، سهمي به انداره آفريقا و افغانستان به عنوان كشورهايي فقير.»


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها