فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: بدهي 7 ميليارد يورويي نفتي هند به ايران/ از سفر آمريكايي‌ها بي‌خبرم
چهارشنبه، 16 اردیبهشت 1394 - 15:06     کد خبر: 25971

فرهنگيان نيوز - تدبير:

وزير نفت بدهي نفتي هندي‌ها به ايران را شامل دو بخش روپيه و يورو دانست و بدون اشاره به بدهي روپيه‌اي هندي‌ها، گفت: مجموع بدهي يورويي نفت هند به ايران هفت ميليارد يورو است كه آماده‌ايم پس از لغو تحريم‌ها اين بدهي را دريافت كنيم.

بيژن زنگنه امروز چهارشنبه در نشستي خبري در حاشيه بيستمين نمايشگاه بين‌المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي درباره شايعات مطرح شده مبني بر سفر يك هيات نفتي آمريكايي به ايران نيز اظهار كرد: من هم اين موضوع را شنيده‌ام، اما نه مي‌توانم آن را تاييد كنم و نه تكذيب؛ بهتر است بگويم از آن بي خبرم.

بيژن زنگنه درباره طلب نفتي ايران و اينكه گفته شده بود از چين طلب نداريم، اظهار كرد: ميزان بدهي نفتي چين متعارف است و طبق معمول پول نفت پرداخت مي شود.

وزير نفت با بيان اينكه هند مشكل داشته و به ما بدهي دارد، خاطرنشان كرد: با برداشته شدن تحريم ها پول را خواهيم گرفت كه ميزان آن بيش از هفت ميليارد يورو است.

زنگنه در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه دولت براي توسعه و رونق بحث پتروشيمي در بورس چه برنامه اي دارد؟ خاطرنشان كرد: بنا شده يك سري صندوق هاي پروژه ايجاد شود، براي توسعه پتروشيمي هاي جديد و فراگير سيراف تا در بورس تاثير گذار باشد.

وي درباره سهم ايران در بازار نفت و همچنين قيمت نفت، گفت: بازارجهاني به هم پيوسته است و همه بايد براي آن فكر كنند.

بايد براي ما جا باز كنند

زنگنه افزود: روزي كه ما را تحريم كردند، سهم ما را از بازار حذف كردند و زماني كه ما بر مي گرديم بايد براي ما جا باز كنند، ما كه معطل نمي شينيم.

وي همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چه پيشنهادي براي اوپك داريد؟ گفت:براي اوپك نمي شود پيشنهاد داشت بايد دعا كرد، البته اكثر اعضا نظرشان به ادامه وضع موجود نيست.

وزير نفت در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه نظر ايران درباره نفت اوپك چيست؟ خاطرنشان كرد: هيچ كس از وضع موجود به دليلي بي ثباتي و پايين بودن قيمت راضي نيست، ما نيز فكر مي كنيم در بازار عرضه بيش از تقاضا داريم و همين به قيمت ها فشار مي آورد، اما اگر دقت كنيد و عوامل سياسي نباشد ميل قيمت رو به بالا است.

وزير نفت تاكيد كرد: هيچ شرايط و فشاري ما را از باز پس گرفتن سهم از دست رفته ايران از بازار جهاني باز نمي دارد.

همه كشور تحت پوشش بنزين يورو4 قرار نمي گيرد

زنگنه درباره عرضه بنزين يورو 4 در كل كشور گفت:حتي اگرستاره خليج فارس كامل بيايد همه كشور تحت پوشش بنزين يورو4 قرار نخواهد گرفت، اما شهرهاي بزرگ تحت پوشش قرار مي گيرند.

قراردادهاي جديد نفتي به زودي به دولت ارائه مي شود

وزير نفت درباره قراردادهاي جديد وزارت نفت موسوم به IPC خاطرنشان كرد: اين قراردادها پارسال در داخل كشور ارائه شد و اكنون در مرحله نزديك به ارائه به دولت است و سپس خيلي معطل نخواهيم شد و اين قراردادها در شهريور و مهر در كنفرانسي در لندن ارائه شود.

به گفته او در اين قراردادها پيوستگي از مرحله اكتشاف تا بهره برداري ديده شده و سرمايه گذار مي تواند با حفظ حاكميت حداكثر سود نصيبش شود.

برداشت از لايه نفتي پارس جنوبي در سال 95

وزير نفت در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه برداشت از لايه نفتي پارس جنوبي در سال جاري انجام مي شود؟ اظهار كرد: امسال بعيد مي دانم از لايه نفتي برداشت شود اما تجهيزات در حال آماده شدن است .

زنگنه در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چه اقداماتي براي حل مشكلات شركت نفت در پرداخت ها انجام شده است؟ تصريح كرد: شركت نفت در پرداخت ها مشكل دارد، خيلي ها فكر مي كنند شركت نفت مثل كويت پيش از اشغال است.

وي با بيان اين كه شركت نفت كمبود منابع دارد و به سختي كار مي كند ، خاطرنشان كرد: همه مي خواهند كمك كنند، اين موضوع جديد نيست و از چندي پيش موضوع را پيگيري مي كنيم و در مجلس هم همكاري مي شود.

وزير نفت درباره برداشت از ميادين مشترك نفتي و گازي گفت: ميادين متعدد مشترك داريم اما دو مجموعه غرب كارون و پارس جنوبي را با همه سختي ها با سرعت پيش مي بريم و اساس را بر اين گذاشتيم كه 27 فاز متعارف و ميادين غرب كارون با ظرفيت توليد روزانه 700 هزار بشكه را به بهره برداري برسانيم.

به گفته او با وجود تحريمهاي بين المللي افزايش توليد اين ميادين براي ايران درآمدهايي به همراه ندارد.

مانعي براي حضور روسيه در اوپك وجود ندارد

وزير نفت درباره حضور روسيه در اوپك و اينكه عربستان تمايلي به حضور آنها در اين سازمان ندارد، اظهار كرد: هيچ مانعي در اين زمينه وجود ندارد، وقتي اوپك قبول مي كند آنگولا وارد اين سازمان شود دليلي ندارد كه از حضور روسيه با توليد بيش از ١٠ ميليون بشكه در روز جلوگيري كند اما بابد ديد واقعيت چيست.

زنگنه درباره ساخت مته هاي حفاري در داخل كشور گفت: هم اكنون با ٢ شركت داخلي در اين باره قراردادهايي امضا شده است.

وي در پاسخ به ايسنا افزايش ضريب بازيافت لايه هاي نفتي در ميدانهاي موجود در حوزه هاي نفتي غرب كارون و اين كه گفته مي شود دانش كافي براي برداشت از اين ميادين وجود ندارد، گفت: در اين حوزه لايه هاي نفتي كم فشار و پرفشار وجود دارد از اين رو وزارت نفت تلاش زيادي براي استفاده از فناوريهاي تازه با همكاري شركتهاي خارجي و دانشگاههاي داخلي انجام مي دهد.

وزير نفت در باره محورهاي كاري سفر خود به كنفرانس امنيت انرژي در برلين آلمان اظهار كرد: امشب به دعوت كشور آلمان در كنفرانس امنيت انرژي برلين شركت خواهم كرد و با مديران شركتهاي آلماني و مقامهاي ارشد اين كشور ديدارهايي خواهم داشت، از اين رو دعوت بنده و حضور هيات هاي آلماني در كشور نشانه استقبال شركتهاي آلماني براي حضور دوباره در ايران است.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه آيا با لغو تحريمها حضور سازندگان و شركتهاي داخلي در بازار صنعت نفت كمرنگ خواهد شد يا خير گفت: هم اكنون وزارت نفت با سازندگان در بخشهاي توليدي، بازرگاني و ساخت داخل ارتباط خوبي دارد، اما به بخش خصوصي در حوزه ساخت داخل بدهي هايي دارد كه با لغو تحريمها و بهتر شدن وضعيت اين بدهيها پرداخت خواهد شد.

وزير نفت درباره صادرات نفت به اندونزي گفت: اندونزي مايل به خريداري نفت از ايران است، اما هنوز اين موضوع عملياتي نشده است.

200 ميليارد دلار سرمايه مي خواهيم

وي درباره اين كه پيش بيني شما از جذب سرمايه پس از برگزاري بيستمين نمايشگاه بين المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي چه رقمي است؟ گفت: نمي دانم؛ خدا مي داند. اما در مجموع صنعت نفت به ٢٠٠ ميليارد دلار سرمايه گذاري نياز دارد كه بدون شك نمي توان آن را از منابع داخلي تامين كرد.

زنگنه در پاسخ به سوالي درباره اين كه گفته مي شود ميزان برداشت ايران از ميدان مشترك پارس جنوبي پس از برداشتن تحريمها در همين مقدار باقي مي ماند گفت: شوخي مي كنند؛ ظرفيت توليد از ميدان گازي پارس جنوبي ظرف سه سال آينده حتي با حفظ وضع موجود و ادامه تحريمها به ٧٠٠ ميليون مترمكعب در روز مي رسد.

وي درباره صادرات گاز به سويئس و اين كه آيا مذاكراتي با اين كشور در اين زمينه انجام شده است اظهار كرد: اتفاق جديدي در اين زمينه نيفتاده است.

وزير نفت درباره قيمتگذاري خوراك پتروشيمي گفت: بر اساس قانون قيمتگذاري خوراك بر عهده وزارت نفت است و ما قرار نيست شوكي به اين صنعت پويا وارد كنيم. در واقع ما مي خواهيم صنعت پتروشيمي را بدون رانت فعال كنيم.

وي درباره احتمال تزريق در سطح مديران در آينده نزديك گفت: چنين چيزي را نشنيدم.

اولويت فروش نفت پس از تحريم، آسياي جنوب شرقي است

زنگنه همچنين در پاسخ به اين سوال كه بازار ايران را پس از تحريمها روسها در اختيار گرفتند و شما چه برنامه اي براي بازپس گيري اين سهم داريد، اظهار كرد: ماهيت بازار اين گونه نيست كه با تعامل بتوان آن را به دست آورد بلكه داراي قواعدي است كه ما در اين زمينه مشكلي نداريم. ضمن اين كه نفت و هيدروكربنها هيچگاه روي دست هيچ توليدكننده اي نمي ماند.

وي افزود: آسياي جنوب شرقي بازار هميشگي ايران است و پس از برداشته شدن تحريمها روش بازاريابي ايران به روش گذشته نخواهد بود.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها