فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: فاني: كميته‌اي به دستور رئيس‌جمهور براي حل مشكل تبعيض در دريافتي‌هاي فرهنگيان تشكيل شده است
سه شنبه، 15 اردیبهشت 1394 - 18:56     کد خبر: 25957

فرهنگيان نيوز - تدبير:

فارس/ وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه بايد بپذيريم تبعيض‌‌ها درباره فرهنگيان به تدريج برداشته شود،‌ گفت: كميته‌اي به دستور رئيس‌جمهور براي بررسي خواسته فرهنگيان در خصوص مقايسه پرداخت‌هايشان با ساير دستگاه‌ها و رفع تبعيض تشكيل شده است.

علي‌اصغر فاني وزير آموزش و پرورش در اختتاميه يازدهمين جشنواره علمي پژوهشي بسيج فرهنگيان كه در اردوگاه شهيد باهنر تهران برگزار شد، در سخناني با گراميداشت هفته معلم و سالروز شهادت استاد شهيد مرتضي مطهري اظهار داشت: سند تحول نظام آموزش و پرورش كشور كه حاصل 10 سال پژوهش، تحقيق، مطالعه و بررسي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي است، به عنوان يك سند بالادستي راهنماي عمل در آموزش و پرورش است.

فاني با اشاره به 6 زيرنظام در سند تحول افزود: زيرنظام اول، رهبري و مديريت در آموزش و پرورش است؛ زيرنظام دوم، زيرنظام نيروي انساني است چرا كه بدون نيروي انساني متخصص،‌ مؤمن و با انگيزه قادر نخواهيم بود نظام آموزشي در خور جمهوري اسلامي داشته باشيم.

وزير آموزش و پرورش با تأكيد بر اينكه اگر به دنبال تحقق سند تحول هستيم بايد به بحث نيروي انساني توجه كنيم، گفت: سومين زيرنظام، زيرنظام برنامه درسي است و برنامه درسي تابع اهداف و جهت‌گيري‌هاي آموزش و پرورش است.

وي، زيرنظام چهارم را فضا و تجهيزات برشمرد و افزود: بدون فضاي مناسب و تجهيزات قادر به حضور در صحنه‌هاي بين‌المللي در حوزه تعليم و تربيت نيستيم.

فاني اضافه كرد: زيرنظام پنجم، منابع مالي است؛ فضاهاي آموزشي بايد پشتوانه مالي داشته باشند تا هزينه‌هاي ضروري را انجام داده و بتوانند نيازهاي خود را از طريق منابع مالي تجهيز كنند.

وزير آموزش و پرورش، زيرنظام ششم در سند تحول را پژوهش و ارزيابي برشمرد و يادآور شد: بديهي است وقتي از پژوهش صحبت مي‌كنيم به سه سؤال چيستي، چگونگي و چرايي جواب مي‌دهيم.

وي با اشاره به اينكه همه شما كه آثاري را خلق كرده‌ايد به دنبال پاسخ به اين 3 سؤال هستيد، افزود: در آموزش و پرورش وقتي صحبت از آموزش و پرورش خلاق مي‌كنيم لازمه آن داشتن دانش‌آموز پرسشگر است و لازمه داشتن آموزش و پرورش پرسشگر، در اختيار داشتن معلمان و مربيان پژوهشگر است.

به گزارش فارس، فاني يادآور شد: آموزش و پرورش پرسشگر در گروي معلم پژوهنده است؛ معلمي كه هم خود بياموزد كه چگونه پژوهش كند و هم به دانش‌آموز خود ياد دهد چگونه پژوهش كند و كليد پژوهش، پرسشگري است.

وزير آموزش و پرورش تصريح كرد:‌ كاري كه بسيج فرهنگيان در چند سال اخير تحت عنوان جشنواره پژوهش برگزار كرده است، گامي در جهت اهداف سند تحول است و حاصل تلاش يك ساله آموزش و پرورش در حوزه سند تحول، آماده شدن نقشه راه سند تحول است.

وي ادامه داد:‌ امروز نقشه راه سند تحول آماده است؛ در 17 ارديبهشت 93 كه فرهنگيان محضر مقام معظم رهبري رسيدند يكي از مطالبات ايشان نقشه راه بود كه آماده شده است.

فاني گفت: براي هر فعاليت كه چه پيش‌نيازهايي مورد نظر است و چه بخشي از وزارتخانه يا ساير دستگاه‌ها مسئوليت اجراي مستقيم آن برنامه را دارند، تعيين شده است و در فاصله سال 94 تا 99 در اين نقشه راه پيش‌بيني شده است تا با تمهيد مقدمات و آماده سازي و پيش‌نياز لازم، اجراي سند تحول را شاهد باشيم و بتوانيم با يك برنامه‌ريزي درست سند را اجرايي كنيم.

وزير آموزش و پرورش ادامه داد: با اجراي سند تحول حدود 4 سال پيش تصميم گرفته شد يك سال به دوره ابتدايي اضافه كنند و كلاس ششم را بيفزايند كه شاهد بوده و هستيم كه چون بدون تمهيد و به يك باره شروع شد، مشكلات فراواني به همراه داشت.

وي با تأكيد بر اينكه نقشه راه به ما مي‌آموزد قبل از هر اقدام پيش‌نياز و مقدمات آن اقدام فراهم شود در پاسخ به يكي از فرهنگيان كه پرسيد «بعد از 36 سال معلم هنوز جايگاه خودش را پيدا نكرده و پرورش جايگاه والاتري نسبت به آموزش پيدا نكرده حال اشكال كار مربوط به درون آموزش و پرورش است يا بيرون آن؟»، اظهار داشت: خواسته فرهنگيان به دو قسمت تقسيم مي‌شود. يكي مطالباتي كه طبق قوانين موجود بايد پرداخت شود مثل حق‌التدريس، اضافه كار نوبت دوم مديران كه به دليل محدوديت اعتباري به تاخير افتاده و به حق درست است و در حال پرداخت بخش‌هايي از اين مطالبات هستيم.

فاني اضافه كرد: فرهنگيان مطالبه دومي دارند كه مقايسه‌اي با بعضي دستگاه‌ها و بعضي پرداخت‌هاست كه قابل تأمل است و به سمع رئيس‌جمهور رسيده و كميته‌اي به دستور ايشان براي بررسي اين خواسته فرهنگيان تشكيل شده است.

وي با بيان اينكه منابع محدود است و رفع اين خواسته به زمان نياز دارد، گفت: سال 93 و 94 بودجه آموزش و پرورش را اين دولت تعيين كرده و بودجه سنوات قبل ربطي به اين دولت ندارد و بودجه آموزش و پرورش در سال 93 نسبت به سال 92 در حدود 26 درصد رشد داشته است.

به گزارش فارس، وزير آموزش و پرورش در پاسخ به يكي از فرهنگيان كه از كمبود سرانه مدارس گلايه مي‌كرد و اينكه چرا تحول در نظام بهداشت وجود دارد ولي در نظام آموزش و پرورش نيست، خاطرنشان كرد: بودجه كل دولت در سال 93 نسبت به سال 93، حدود 11 درصد رشد داشته است در حالي كه بودجه آموزش پرورش در سال 93 نسبت به سال 92، حدود 26 درصد رشد داشته است يعني دولت براي آموزش و پرورش اولويت قائل است.

وي افزود: بودجه سال 94 نسبت به 93 در آموزش و پرورش 23 درصد رشد داشته در حالي كه بودجه كل دولت 11.5 درصد رشد داشته است.

فاني خاطرنشان كرد: اين رشدهاي بودجه‌اي كفايت ما را نمي‌كند و در بخش سرانه مشكل داريم و 50 ميلياردي كه سال 92 به مدارس داديم، عددي نبود اما شروع خوبي است و دولت مصمم است فاصله‌ها را كاهش دهد و منابع دولت نيز محدود است.

وزير آموزش و پرورش يادآور شد: بايد بپذيريم اين تبعيض‌ها در يك بازه زماني مشخص و قابل قبولي و به تدريج برداشته شود و تأمين نيازهاي دستگاه بزرگ آموزش و پرورش چيزي نيست كه ظرف يك ماه يا دو ماه و يك سال برطرف كنيم.

وي با اشاره به طرح رتبه‌بندي معلمان گفت: براي اجراي طرح رتبه‌بندي معلمان 1350 ميليارد تومان اعتبار نياز داريم كه دولت آن را تصويب كرده و اين علاوه بر بودجه 94 است.

فاني افزود: به دنبال اين نيستيم كه شخص يا نهاد خاصي را مقصر بدانيم و مقصر كمبود اعتبار است و افزايش بودجه دو سال اخير مؤيد پيگيري وزارتخانه و تلاش دولت براي تأمين منابع لازم است.

وزير آموزش و پرورش در خصوص بازنشستگان گفت: پرونده آنان از آموزش و پرورش خارج شده و با پيگيري‌هايي كه انجام شده است، بيمه بازنشستگان با شاغلين يكسان عمل مي‌شود.

به گزارش فارس، در پايان مراسم از فرزند شهيد رجبعلي علمي‌نيك شهيد شاخص سال 94 سازمان بسيج فرهنگيان و نفرات برتر يازدهمين جشنواره علمي پژوهشي سازمان بسيج فرهنگيان با اهداي لوح تقدير تجليل به عمل آمد.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها