فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: ايراني‌ها بيشترين بازديدكنندگان وايبر هستند!
سه شنبه، 1 مهر 1393 - 10:45     کد خبر: 22082

فرهنگيان نيوز - تدبير:
وايبر نسبت به ساير اپليكيشن‌هاي پيام رسان محبوبيت بيشتري در ايران دارد. محبوبيتي كه تاكنون جنبه كيفي و مشاهداتي داشته است. اما با بررسي آمار وايبر در الكسا مي‌توان از نظر كمي هم آن را تاييد كرد. زيرا هم‌اكنون نزديك به ۱۱ درصد از بازديدكنندگان وايبر از داخل ايران هستند. (البته اين به معناي برتري ميزان كاربران ثبت نام شده آن نيست) و رتبه وايبر در الكساي ايران ۸۳۸ است كه براي يك اپليكيشن پيام رسان رتبه بسيار خوبي است.

وايبر در ايران

وايبر هم‌اكنون بيش از ۳۰۰ ميليون كاربر دارد، اگر آمار الكسا را مد نظر قرار دهيم. وضعيت ايران در اين زمينه بسيار بالاست. البته اين به معناي اين نيست كه طبق اين ۱۱ درصد بازديدكننده، عددي حدود ۳۰ ميليون كاربر وايبر در كشور داريم. بلكه بيشتر به معناي اين است كه كاربران ايراني نسبت به ساير كشورها بازديد و فعاليت بيشتري در وايبر دارند! البته در كافه‌بازار نيز وايبر محبوب‌ترين اپليكيشن كاربران اندروئيد است. زيرا تاكنون بيش از ۲ ميليون بار تنها از طريق كافه بازار دانلود شده است.

البته نگراني‌هاي سياسي، اجتماعي، فرهنگي و امنيتي خاصي در اين باره در كشور وجود دارد كه هركدام بايد در وقت خود بررسي و مورد مطالعه قرار گيرد. به همين جهت، تحقيق مطالعاتي كه دوستان من آقايان اميرحسين حسن زاده و حسن زنگوئي انجام داده‌‌اند در ادامه قراره مي‌گيرد تا مفيد فايده باشد:

 وايبر چيست

وايبر (Viber) يك نرم‌افزار مالكيتي چندسكويي(به انگليسي: cross-platform) از گونه پيام‌رسان  فوري و VoIP (انتقال صدا روي پروتكل اينترنت) براي تلفن هاي هوشمند است كه توسط شركت وايبر توسعه داده شده‌است. علاوه بر پيام‌رساني متني، كاربران مي‌توانند به تبادل تصاوير، ويدئو و پيام‌هاي رسانه‌اي بپردازند. نرم‌افزار وايبر براي مك اواس، اندرويد، سيستم‌عامل بلك‌بري، آي‌اواس، سيمبيان، بادا، ويندوز فون و مايكروسافت ويندوز در دسترس قرار دارد.

وايبر

وايبر چگونه زاده شد

تالمون ماركو (Talmon Marco) كه چهار سال پيش يعني در سال ۲۰۱۰ در آسياي شرقي به سر مي برد، براي تماس با دوستش نياز داشت تا به او زنگ بزند و از او بخواهد كه به اينترنت وصل شود. او از گراني خدمات تلفني آزرده بود و البته نرم افزار اسكايپ هم دردسرساز بود و كار را با آن سخت مي نمود. بنابراين او به فكر نرم افزاري ساده بود كه بتواند همان كاربري را داشته باشد و البته رايگان هم باشد. او اين شركت را در قبرس ثبت كرد و در چهار سال گذشته پيشرفت چشم گيري داشته است. اكنون وايبر نه تنها براي تلفن همراه، بلكه براي رايانه هاي شخصي، تبلت ها، سيستم هاي عامل لينوكس، ويندوز و مك نسخه هاي گوناگون دارد و به همه آنها خدمات مي دهد.

تاريخچه وايبر

وايبر در دوم دسامبر ۲۰۱۰ براي رقابت مستقيم با اسكايپ ابتدا بر روي تلفن هوشمند آيفون ارائه شد. نسخه محدود آن بر روي سيستم عامل اندرويد ماه مي ۲۰۱۱ وارد شد كه مورد استفاده پنجاه هزار كاربر قرار گرفت . نسخه بدون محدوديت آن نيز براي اندرويد در بيست و چهارم جولاي ۲۰۱۲ عرضه شد. اين برنامه بر روي بلك بري و ويندوز نيز در هشتم مي ۲۰۱۲ ارايه شد . همچنين اين برنامه بر روي ساير سيستم‌هاي عامل تلفن‌هاي هوشمند نيز به مرور ارايه شده است .

قابليت‌ها و امكانات وايبر

قابليت‌هاي اصلي اين برنامه بر روي سيستم عامل اندرويد و آي او اس مكالمه بوسيله اينترنت، ارسال عكس، شكلك و ارسال متن است. اين برنامه كاملاَ رايگان در اختيار كاربران قرار گرفته است. جديدا نيز امكان ارسال مكالمه ويديويي را در نسخه ۵ خود فراهم كرده است. براي ثبت نام در اين برنامه بايد شماره تلفن همراه شخص به آن اعلام شود و توسط يك پيام كوتاه، كد ورود به برنامه به كاربر اعلام مي‌شود. همچنين كاربران مي‌توانند توسط همان تلفن همراه برنامه را بر روي كامپيوتر شخصي و يا تبلت خود نصب كنند و به صورت اشتراكي از اين برنامه در همگي آنها استفاده كنند.

وايبر با استفاده از دفترچه تلفن موجود در تلفن همراه ساير افرادي كه نرم‌افزار فوق را نصب كرده و در دفترچه تلفن قرار دارند را شناسايي كرده و آنها را در ليست دوستان در نرم‌افزار فوق قرار مي‌دهد. نسخه جديد اين نرم‌افزار اجازه اضافه كردن شكلك‌هاي جديدي را نيز به كاربرانش مي‌دهد . برخي از اين شكلك‌ها با پرداخت هزينه قابل دريافت و برخي نيز رايگان هستند .

دارندگان آيفون به خوبي با نام اپليكيشن Viber آشنا هستند. اپليكيشني كه براي كم كردن هزينه هاي مخابرات به كمك شما مي آيد تا از شر قبض هاي سرسام آور خلاص شويد. ‏‏ اين اپليكيشن محيطي را براي شما فراهم ميكند تا به راحتي و به صورت رايگان بتوانيد براي ديگران پيامك ارسال كنيد يا با آنها تماس برقرار كنيد. ‏

كمتر كاربر دنياي اندرويد با وايبر آشنا نيست و ديگر مي توان گفت همه وايبري هستند . اين نرم افزار با قابليت هاي بي نظير خود با سرعت بسيار زيادي در ميان كاربران جا باز كرد و محبوب شد. وايبر از اولين نگارش هاي اندرويد پا به عرصه گذاشت و همه گير شد.سرعت وايبر چيزي در حدود سرعت بينظير نرم افزار رقيب يعني “واتس اپ” است هرچند شايد اگر موشكافانه نگاه كنيم اين دو رقيب نيستند بلكه دوست يكديگر هستند ! نرم افزار وايبر با امكانات فراوان خود يكي از كاملترين نرم افزارها در اين زمينه مي باشد كه در هر بروزرساني اين نرم افزار شاهد كامل تر شدن آن هستيم .

رابط كاربري زيبا ، سرعت بسيار بالا در برقراري ارتباط ، كيفيت مطلوب ارتباط با توجه به ميزان انتقال ديتا و بسياري ويژگي هاي ديگر از زيبايي هاي اين نرم افزار بشمار مي  آيد . در نسخه هاي اخير اين نرم افزار شاهد تغيير اساسي در اين نرم افزار بوده ايم كه حتي امكان برقراري ارتباط از وايبر به اپراتور ها نيز اضافه شده است كه قطعأ در ايران قابل استفاده نيست.اما همچنان مكالمه وايبري از محبوبيت خاصي برخوردار است . شكلك ها و برچسب هاي جديد وايبر بسيار چشم نواز است و آرام آرام قابل رقابت با بزرگاني همچون وي چت و لاين در اين زمينه خواهد بود…

با اين برنامه مي‌توانيد با دوستان ديگر خود كه از آندرويد و يا آيفون استفاده مي‌كنند بر روي بستر اينترنت تماس تلفني رايگان برقرار كنيد و پيام كوتاه به هم بفرستيد.

تمام امكانات اين برنامه ۱۰۰ درصد رايگان است و هيچ تبليغي نيز نمايش داده نخواهد شد.

نيازي به ثبت نام نيز وجود ندارد. شناسه شما شماره تلفن شما خواهد بود.

اگر از GPRS استفاده مي‌كنيد بايد هزينه انتقال اطلاعات را در نظر بگيريد.

منابع درآمد و مالكان وايبر

(Rakuten)  يكي از بزرگترين كمپاني هاي خدمات اينترنت در دنيا تاييد كرد كه كمپاني وايبر كه روي VOIP سرويس هاي چت و گفت و گوي تلفني و پيامك و … مي دهد را به قيمت ۹۰۰ ميليون دلار خريده است. اين شركت بزرگ كه يكي از غول‌هاي مخابراتي ژاپن محسوب مي‌شود با اين خريد نسخه‌هاي تخصصي سازي شده ، اين نرم‌افزار را براي شرق آسيا توليد مي‌كند كه مي‌تواند تعداد كاربران شبكه وايبر را دو برابر كند . لازم به ذكر كه مطمئناً وايبر منابع درآمده ديگري هم داراست كه اطلاعاتي از آن منتشر نشده !؟ .  مدير اين كمپاني كه ميكاتاني نام دارد در باره اين معامله گفت: «توليد يك نرم افزار جديد چت  در نوع خود عملاً غير ممكن محسوب مي‌شد  و به همين دليل ما يك نسخه محبوب را خريداري كرديم.»

اين كمپاني ژاپني قبلا كوبو، ووآكي تي وي و وي كي را خريده بود و با اين خريد بزرگ وسعت خود در فضاي مجازي و محيط تماس تلفني روي اينترنت را بيش از پيش گسترش مي دهد.

حالا كمپاني ژاپني راكوتن فهميده كه ورود به كسب و كار جديد در دنياي ديجيتال بايد از وروديه هايي مانند وايبر بگذرد و حاضر شده ۹۰۰ ميليون دلار بابت آن بپردازد .

با سوئيچ كردن مردم از تماس تلفني سنتي به تماس از طريق اينترنت يا همان VOIP كمپاني ژاپني به موقع وارد عمل شده و سرمايه گذاري خوبي را در اين زمينه با خريد كمپاني هايي مانند وايبر انجام داده است .

 آينده ي رقابت آمازون و راكوتن

راكوتن با خريد وايبر تلاش مي كند تا هم بازارهاي تازه اي براي خود بسازد و هم كاربرانش را افزايش دهد .

راكوتن شركت اينترنتي ژاپني، در طول ساليان گذشته با سرمايه گذاري هاي هنگفت، تلاش كرده است تا چندين شركت را خريده و با گسترش خدمات، كاربران بيشتري را جذب كند. اين شركت تلاش مي كند تا در آسياي شرقي، كه بازاري جذاب و به شدت پركشش است، جاي خالي بزرگان را پر كند.

راكوتن ايشيبا، (Rakuten Ichiba) در سال ۱۹۹۷ در توكيوي ژاپن، با تلاش هيروشي ميكيتاني (Hiroshi Mikitani) بنيان نهاده شد. اين شركت با زيرساخت تجارت الكترونيك و خدمات اينترنتي پا به عرصه گذاشت و با گذشت زمان و خريدهاي كلان يكي از غول هاي فناوري و تجارت الكترونيك به شمار مي رود، به طوري كه به نوشته تارنماي بازار شركت هاي بزرگ، فوربس (Forbes)، سرمايه شركت به ۵٫۵۶ ميليارد دلار رسيده است و نزديك به ۱۰ هزار و پانصد نفر كارمند دارد.

وضعيت ميزان كاربران وايبر

وايبر بيش از  ۳۰۰ ميليون كاربر ثبت نام كرده در ديتابيس خود داشته و يكي از بزرگترين پلتفورم هاي تماس از طريق اينترنت روي موبايل را در جهان داراست. راكوتن ۲۲۱ ميليون كاربر ثبت شده در ديتابيس خود دارد كه با اين ۳۰۰ ميليون رقم ۵۰۰ ميليون كاربر را از آن خود مي كند. در حالي كه رقيب ژاپني اش بنام Line 350 ميليون كاربر در سراسر جهان داشته و به سرعت در حال رشد و ترقي است.

راكوتن چرا وايبر را خريد؟

راكوتن كمپاني ژاپني كه تلاش مي كند تا هر چه بيشتر در بازار تجارت الكترونيك كاربر داشته باشد. اين شركت بزرگ آسياي شرقي با بررسي بازار و آمار كاربران وايبر كه بيشتر در آسياي شرقي و خاور دور بودند، دست به خريد وايبر زد تا جاي پايش را در ميان اقتصادهاي نوظهوري چون چين و هند و تايلند محكم كند. جمعيت بسيار زياد آسياي شرقي و بازار روبه رشد آن براي هر شركتي اغوا كننده است. بنابراين راكوتن با خريد وايبر به ۳۰۰ ميليون كاربري دست مي يابد كه بيشترشان در آسياي شرقي زندگي مي كنند.

فراتر از اين رقابت، وايبر دو رقيب ژاپني و اسراييلي سرسخت دارد. تانگوي اسراييلي و نرم افزار لاين (Line) ژاپني كاربران بيشتري از وايبر دارند. لاين، نرم افزاري كه يك سال پس از وايبر به بازار آمد، اكنون ۳۵۰ ميليون كاربر دارد و در تايلند و تايوان هريك ۱۵ ميليون، اندونزي و اسپانيا هريك ۱۰ ميليون اشتراك رسمي دارد. بنابراين خريد وايبر مي تواند رقابت بر سر اين بازارها را سخت تر از اين هم بكند .

شايان ذكر است كه بيش‌ترين مصرف‌كنندگان وايبر در استراليا، ايالات‌متحده و روسيه سكونت دارند.

موسس وايبر چه كسي بود؟

تالمون ماركو

موسس اين شركت فردي آمريكايي-اسرائيلي به نام “تالمون ماركو” Talmon Maroc بود كه در سال ۲۰۱۴ به ارزش ۹۰۰ ميليون دلار به شركت ژاپني راكتون فروخت. البته ديدگاه‌هاي مختلفي درباره اين فرد در كشور وجود دارد كه در جاي خود قابل بررسي است.

 

پ.ن: منابع مورد استفاده وب سايت ويكي‌پديا، وايبر، خبرگزاري مهر و تسنيم و الكسا بوده است.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها